החרם על טורקיה מתפורר: משרדי הממשלה פועלים להמשיך את היבוא

פרסום ראשון: חרף החרם עליו הכריזו בישראל כתגובה למדיניותו העוינת של ארדואן, משרדי הממשלה פועלים כדי להמשיך לייבא סחורה טורקית. במסמך של משרד הבריאות שהגיע לידי חדשות 13 הוגדרה בעיית הייבוא כ"טכנית" ולא עקרונית, ואף הוצע להעביר סחורה מטורקיה למדינת שלישית, לסווג אותה ככזו שאינה טורקית - ולייבאה לארץ משם

זמן צפייה: 01:45

פרסום ראשון: על אף ההצהרות היומרניות של שרי הממשלה ובראשם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ישראל לא נערכת להוציא לפועל הטלה של חרם נגדי על טורקיה - ומשרדי הממשלה מתארגנים ליבוא סחורה טורקית חרף המדיניות העוינת של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כלפי ישראל. כך פורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

במסמך של משרד הבריאות שהגיע לידי חדשות 13 נכתב כי לא ניתן ליבא מזון מטורקיה לארץ בעקבות החרם שעליו הכריז ארדואן, אך הבעיה הוגדרה "טכנית-פורמלית" - ולא עקרונית. בעקבות זאת, במסמך הודגש כי ניתן "לאשר לייבואן של סחורה טורקית להגיש הצהרה בדיעבד על שינוי שם הספק למדינה אחרת שאינה טורקיה".

כלומר, משרד הבריאות מציע לבצע מעין "ישראבלוף", במסגרתו תועבר סחורה מטורקיה למדינה שלישית, שם היא תסווג ככזו שהגיעה ממדינה אחרת שאינה טורקיה - ולאחר מכן תועבר לנקודות מכירה בארץ. בכך ייתכן שהחרם הישראלי על אנקרה יתממש מבחינה פורמלית בלבד, מבלי שתהיה לכך כל משמעות כלכלית. יתרה מכך, בחודש אפריל היבוא מטורקיה ירד בכ-20% בלבד, ועל-פי הערכות הוא נמשך בשינויים כאלו ואחרים גם במאי.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ברקע הדברים עומדת דרישתו של סמוטריץ' להטיל מכס בגובה 100% על סחורה מטורקיה, במטרה למנוע כל ייבוא כ"נקמה" על מדיניותו העוינת של ארדואן. שלשום פורסם בחדשות 13 כי סמוטריץ' מונע בפועל את ביצוע המהלך עליו הוא עצמו הכריז.

מבחינה סטטוטורית, חתימתו של סמוטריץ' מספיקה כדי להכניס את הקנס לתוקף באופן מיידי. עם זאת, הוא בחר להעביר את ההחלטה לאישור שרי הממשלה, בידיעה שהדבר יצריך חוות דעת מקצועיות ממשרדי החוץ והכלכלה.

חוות הדעת בנוגע למהלך צפויות להיות שליליות בשל חשש ממשי מתרחיש בו ביטול הסכמים עם טורקיה יגרור פגיעה בהסכמי סחר מול האיחוד האירופי כולו. בנוסף, גורמי המקצוע צפויים להתנגד להטלת המכס לנוכח העלייה ביוקר המחייה, בענפים בהם ישראל מייבאת מוצרים מטורקיה - ובראשם חומרי גלם לתעשיית הבנייה ושמרים לאפיית לחם.