מדינה בקיפאון: גזירות האוצר החדשות לקראת תקציב 2020

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, הטיל שורת הגבלות על משרדי הממשלה ופקידיו יפקחו אחרי כל סעיף בתקציבים החודשיים כדי למנוע ניצול תקציבי בחסות תקופת ממשלת המעבר המתמשכת

זמן צפייה: 03:46

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, יהפוך בתקופה הקרובה לאחד האנשים החזקים ביותר במדינה. אתמול (שלישי) הוא פרסם כמה כללים נוקשים מאוד לקראת תקציב 2020. כל הוצאה משמעותית תצטרך את אישורו של חזקיהו, ופקידיו יעקבו אחרי כל סעיף בתקציבים החודשיים של כל משרדי הממשלה – במטרה לפקח שלא יתקיים ניצול תקציבים בחסות הקיפאון המדיני השורר במדינה מזה שנה.

לא יהיו הגדלות תקציביות, ולצד זאת יוגבלו נסיעות חברי הכנסת לחו"ל, אלא במקרים הכרחיים ודחופים – שיאושרו על ידי ועדת חריגים. פמליית הליווי של טיסות רשמיות תצומצם אף היא – שרים יורשו לצרף לנסיעתם שני מלווים, ומנכ"לים ילוו על ידי אדם אחד בלבד. בנוסף, לא יופקו פרסומות בתשלום למשרדי הממשלה השונים, דבר שעשוי להשפיע משמעותית על יכולות השרים להתפאר בהישגיהם במהלך מערכת הבחירות.

עוד בחדשות 13:

סער על טענות נתניהו: "התקפות מופרכות ובלתי ענייניות"

בחירות 2020: הבית היהודי ועוצמה יהודית סיכמו על ריצה משותפת

מתחים בגוש השמאל: במרצ לא מוכנים לתת לשפיר מקום בכיר במפלגה

ראש הממשלה נתניהו ויו''ר כולנו כחלון בחתימה על ההסכם הקואליציוני
ראש הממשלה נתניהו ויו''ר כולנו כחלון בחתימה על ההסכם הקואליציוני | צילום: דוברות ''כולנו''

הגבלה נוספת שהטיל החשב הכללי נוגעת בתחזוקת מבנים, ויאושרו רק תיקונים הכרחיים הדרושים למניעת "נזק של ממש". עם זאת, מתיר האוצר רכישת כרטיסים למשחקי כדורגל למקומות עבודה, והשי לחג לעובדי ציבור לא יפגע – ויישאר על 425 שקלים לעובד.

למהלך זה פוטנציאל לצמצם את הגירעון העמוק בקופת המדינה: התקציבים לא יגדלו, השרים יאלצו לתת דין וחשבון ולקבל אישור לכל הוצאה משמעותית – במערכת בירוקרטית שעוד טרם הנהלים החדשים הייתה איטית ומסורבלת.

גדעון סער
גדעון סער | צילום: חדשות 13

בתוך כך, המפלגות השונות ממשיכות לדון בהרכב הרשימות לקראת סבב נוסף של בחירות. מחר יערכו הפריימריז בליכוד, והמתמודדים ראש הממשלה נתניהו וחבר הכנסת גדעון סער נכנסים לישורת האחרונה של הקמפיין. מוקדם יותר השבוע הודיע סער כי אם יבחר יפעל למינוי נתניהו לנשיא המדינה. על כך אמר נתניהו כי "הספין של גדעון סער מעיד לצערנו שהוא התיישר עם הקו של התקשורת והשמאל כדי לסלק אותי מהנהגת המדינה. זה לא הזמן לפילוג בליכוד אלא לאחדות".

בד בבד, הפך השבוע הרכב מורחב של תשעה דיינים בבית הדין של הליכוד את החלטתו מהשבוע שעבר, וקבע כי לא יתקיימו פריימריז לרשימת המפלגה. הדיינים קבעו כי בלוחות הזמנים הנתונים קיים קושי לקיים בחירות פנימיות. לחץ הזמנים גורם לקושי לקבלת מימון מהמדינה, וכך גם לבעיה לוגיסטית קשה. על פי השופטים, בתנאים שנוצרו ניתן לוותר על הפריימריז ולהקפיא את הרשימה, שתהיה זהה מלבד חסרונו של השר כחלון.

עוד קבע בית הדין כי 110 אלף המתפקדים יוכלו להצביע רק בקלפי שבה הם רשומים, ולא ב"ספר אלקטרוני". זאת, ברקע תלונות מטה סער כי מתפקדים רבים רשומים בקלפיות רחוקות מבתיהם, כאשר הטענה העיקרית של אנשי סער היא שמדובר בניסיון לפגוע בו.