הנגיד אחרי העלאת הריבית: "ייקח זמן, אך רוב התהליך מאחורינו"

לאחר שהודיע על העלאה נוספת של הריבית במשק, הביע פרופ' אמיר ירון בריאיון לחדשות 13 אופטימיות באשר לעצירת האינפלציה. על המהפכה המשפטית והוצאת כספים זרים מישראל: "אנו עוקבים אחרי התהליכים האלו. הרפורמה צריכה לקרות בצורה סדורה, עם שקיפות ובהסכמה רחבה"

זמן צפייה: 06:50

לאחר שהודיע מוקדם יותר היום (שני) על העלאת הריבית במשק בפעם השמינית ברצף, לרמה הגבוהה ביותר מזה 15 שנים, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התראיין הערב לחדשות 13 והסביר את המהלך: "התפקיד שלנו כבנק מרכזי זה קודם כל למגר את האינפלציה".

"אנחנו מודעים לכאב", אמר הנגיד בהמשך לתגובות הקשות מהעלאת הריבית, "אנחנו מתכללים ומנתחים את כל נושא המשכנתאות כשאנחנו באים לעשות את זה, גם ברמת הפרט וגם ברמת המערכת. צריך להבין שלכלי הריבית לוקח זמן לתת את אותותיו, לפעמים חצי שנה ועד שנה ויותר. רוב התהליך הוא מאחורינו אבל נפעל בהתאם לאיך הנתונים יגיבו".

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הנגיד הגיב גם על הקולות בזירה הכלכלית הבינלאומית שמודאגים מהרפורמה המשטפית, כמו זו שהשמיע עיתון הפיננסים הבריטי היוקרתי "אקונומיסט" שכתב: "ישנו חשש משמעותי שישראל מתקדמת לכיוון התבניות שראינו בהונגריה ובפולין", ובנוסף נטען כי הרפורמה המסתמנת עלולה לפגוע ב"חוסנה של הכלכלה הישראלית".

"אין לי כדור בדולח מה בדיוק יקרה", אמר הנגיד פרופ' ירון, "יש מחקרים שמצביעים על כך שמוסדות עצמאיים וחזקים הם רכיב חיוני לכלכלה פורחת ומששגשגת, זה גם הסיבה שאנחנו רואים גורמים בינלאומיים מביעים את דעתם בנושא, זה נושא שתמיד נמצא על השולחן ברמה הכלכלית של משק".

File Photo: Bank Of Israel Governor Amir Yaron During An Interview With Reuters In Jerusalem
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

"חשוב לשמור על המוסדות העצמאיים והחזקים בכל תהליך שיקודם. התהליך צריך לקרות בצורה סדורה, עם שקיפות ובהסכמה רחבה. זה גם ימזער את אי הוודאות סביב הנושא הזה", הוסיף הנגיד.

על חברות ואנשים פרטיים שהוציאו את כספם מישראל אמר הנגיד: "היו פה ושם משיכות אבל ברמת המקרו אנחנו לא רואים פעילות חריגה, כמובן ממשיכים לעקוב אחר התהליכים האלו". הנגיד סרב להגיד בדיוק כמה כסף נמשך מהבנקים הישראלים.

פרופ' ירון הגיב גם לדבריו של השר אלי כהן, שהטיח ביקורת על העלאת הריבית בישיבת סיעת הליכוד היום, ואמר: "זה בוודאי לא טוב לתדמית מדינת ישראל בהקשר הזה, עצמאות הנגיד ובנק ישראל היא קריטית ואני חושב שכל מקבלי ההחלטות מבינים את זה".

נגיד בנק ישראל, ד''ר אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, ד''ר אמיר ירון | צילום: רויטרס

בנוסף, על מחירי הדיור אמר הנגיד כי "חייבים להמשיך בתנופה של התחלות בנייה, ככל שהתהליכים האלה יימשכו ייתכן ונראה ירידות אבסולוטיות של מחירי הדיור". על אפשרות לקדנציה שנייה אמר: "אני אקבל את החלטתי אם להמשיך בהמשך השנה".