"מחפשים הזדמנויות בתרופות לסרטן": האם "טבע" תמציא עצמה מחדש?

על אף מאמציה של חברת התרופות לחזור לימי הפאר - תביעות משפטיות בהיקף ענק עלולות לסכן את המשך קיומה ופעילותה. "בדקנו יותר ממיליון פיסות מידע - לא מצאנו הוכחה לתיאום מחירים" • חלק ב'

זמן צפייה: 08:39

חברת "טבע", שעד היום הייתה ידועה בעיקר בחיקויים שלה לתרופות של אחרים, עשויה להיחשב כעת לשחקנית משמעותית בתחום האונקולוגיה, העוסק במחלת הסרטן, שדורש שנים רבות של מחקר והשקעות ענק. כך למשל במעבדה באוניברסיטת תל אביב, מפתח ד"ר אסף מדי תרופה למחלה, כשמאחוריו עומדת "טבע".

קאר שולץ, מנכ"ל טבע הנכוחי, הסביר כי "אנחנו מחפשים הזדמנויות בין היתר גם בתחום האונקולוגיה, שהוא מאוד תחרותי כמובן, ולכן אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה עם ארגונים בישראל", והוסיף: "יש לנו כ-15 מקומות שונים שאיתם אנחנו עובדים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

דרעי: החרדים ממושמעים, יש הרבה נדבקים כי מבצעים הרבה בדיקות

נערכים לבחירות? ח"כ קרעי מהליכוד יוזם – הורדת אחוז החסימה

נתניהו: "אם נראה שהסגר לא עובד מספיק טוב – נהדק אותו"

ייצור תרופות במפעל של ''טבע''
ייצור תרופות במפעל של ''טבע'' | צילום: חדשות 13

טיפול בסרטן הוא אולי התקווה של קאר שולץ לעתיד הרחוק, אבל את החלל שהשאירה התרופה "קופקסון", אף תרופה עד כה לא הצליחה למלא. אבל כשהמטרה של "טבע" היא להמשיך את העסק כרגיל, שורה של תביעות נגדה במיליארדים בארה"ב, עלולים להפוך את השנים הקרובות של החברה לסיוט משפטי בלתי נגמר. החברות הגדולות ביותר לייצור תרופות גנריות נתבעו באשמת הונאה שעיקרה תיאום מחירים, פרשה מהגדולות בעולם.

התובעים טוענים כי שיתוף הפעולה בין חברות התרופות הביאו לזינוק חסר תקדים במחירי התרופות לחולים, כך שלא היו נגישים לכל מי שזקוק להן. שולץ מסר בתגובה כי "בדקנו את כל הראיות שיכולנו למצוא, יותר ממיליון פיסות מידע, ולא מצאנו שום הוכחה לכך שהשתתפנו בקרטל של תיאום מחירים", והוסיף: "מקרי התביעה האלו גדולים יותר ממה שציפיתי כשהתחלתי לעבוד כאן".

גם אם "טבע" תצליח להיחלץ מהבור המשפטי שלה, בגיל 120, החברה בהנהגתו של שולץ צריכה לחשב מסלול מחדש. למרות העסקאות כושלות, הדחות של מנכ"לים ושתי פרשיות חובקות עולם המטילות צל כבד על מה שהייתה פעם "מניית העם" לפני שקרסה ב-90 אחוזים, האם "טבע" תצליח להמציא את עצמה מחדש ותחזור להיות אימפריית ייצוא עולמית שת תרופות?