החור בקופת האוצר: צניחה בהכנסות - לצד זינוק בהוצאות הממשלה

מנתוני הכנסות המדינה ממסים עולה כי ישנה ירידה של 4.3% בגביית המסים מתחילת השנה - לצד זינוק של 7% בהוצאות הממשלה. כשמביאים בחשבון את העלייה במדד המחירים לצרכן, שהיתה צריכה להוביל לעלייה בגביית המסים - תמונת הירידה נראית קודרת עוד יותר

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנתוני הכנסות המדינה ממסים שפורסמו היום (שני) עולה כי ישנה ירידה של 4.3 אחוזים בגביית המסים מתחילת השנה - לצד זינוק של 7 אחוזים בהוצאות הממשלה. הירידה במסים הישירים, למשל על בורסה, נדל״ן והכנסות - גדולה יותר מהירידה במסים העקיפים, למשל מע"מ ומס הבלו על הדלק), אך בסך הכל בתמונה הכללית מדובר בירידה בהכנסות.

מהנתונים עולה כי סך ההכנסות של המדינה ממסים היו 161 מיליארד שקלים מחודש ינואר עד חודש אפריל, בנוסף ל-40.6 מיליארד שקלים באפריל. הוצאות הממשלה זינקו בתקופה זו ל-143 מיליארד שקלים, זאת למרות שאין תקציב מדינה מאושר. למרות הירידה בהכנסות, באפריל זינקו הוצאות הממשלה ב-9 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כשמביאים בחשבון את העלייה במדד המחירים לצרכן, שהיתה צריכה להוביל לעלייה בגביית המסים - תמונת הירידה נראית קודרת עוד יותר. כלומר, יש פער בין הירידה הנומינלית (במספרים) לבין הירידה הריאלית הגדולה עוד יותר, אם מביאים בחשבון את האינפלציה.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

אמש פורסם במהדורה המרכזית המסמך המלא של הכספים הקואליציוניים, ממנו עולה כי המפלגות החרדיות יקבלו למעלה מ-5 מיליארד ש"ח לטובת נושאים שונים. כך למשל, תועבר תוספת של 1.18 מיליארד ש"ח למורים במוסדות החינוך החרדים כדי להשוות את מעמדם לזה של מורים במוסדות רגילים, 2.5 מיליארד ש"ח יועברו כתוספת תמיכה בישיבות, חצי מיליארד ש"ח יועברו למשרד המסורת לטובת יעדים שעדיין לא נקבעו, עוד חצי מיליארד ש"ח יגיעו לרשות לקידום המגזר החרדי ו-285 מיליון ש"ח יוקצבו לרשות לזהות יהודית.

בנוסף יועברו 60 מיליון ש"ח לטובת בינוי פנימיות באיו"ש, ועוד כ-33 מיליון ש"ח יוקצבו למספר נושאים, כמו עידוד הגירה לערים מעורבות, ייעוץ הדרכה בטהרת המשפחה, קידום המשפט העברי, הנחלת מורשת הרב דרוקמן לציבור הרחב, טיפוח בקברי אבות, מורשת גוש קטיף, וסכום שיגיע לוועד המקומי בחברון. בנוסף יועברו כספים לטובת תרבות חרדית והסברה נגד התבוללות.

בתוך כך, עמותת "כנפיים של קרמבו" שתומכת בילדים עם מוגבלויות, הודיעה על צמצום הפעילות שלה בעקבות הפחתה בתקציב שמעבירה לה המדינה. ממשרד הרווחה נמסר הבוקר: "בשנת 21 הגדיל המשרד את תקציב התמיכות לעמותות פנאי משלב לילדים עם מוגבלות מ-11.5 ל-18.5 מיליון שקלים אך בשנת 2022 החליטה הממשלה הקודמת להחזיר את התקציב להיקפו המקורי ולשנות את מודל התמיכות כך שיותר עמותות הוכרו כזכאיות לקבלת תמיכה והתקציב התחלק בין יותר גופים".

"החלטה זו השפיעה גם על תקציבה של כנפיים של קרמבו", הוסיפו במשרד הרווחה, "בהנחיית שר הרווחה יעקב מרגי פועלים מנכ"ל המשרד וגורמי המקצוע לתיקון המצב ולהגדלת התמיכה בפעילות פנאי משלבת בתקציבי 23-24".

Whatsapp Image 2023 05 07 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות חשיפת חדשות 13 אמש בנוגע להיקף הכספים המעורב בהסכמים הקואליצניים, פורום הכלכלנים לשמירה על הדמוקרטיה הביע הבוקר את דאגתו מפני "פגיעה חמורה בכלכלת ישראל", ומטעם הפורום נמסר: "מדובר בסכומי עתק שיגדילו את הגרעון במידה משמעותית".

"הצדקה אפשרית להגדלת גרעון היא השקעה בפעילות מחוללת צמיחה, כמו לימודי ליבה והכשרה מקצועית", הוסיפו בפורום הכלכלנים, "לצערנו, הכספים הקואליציוניים, לא רק שאינם תורמים לצמיחה, אלא שהם צפויים לפגוע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להרחיב את לימודי הליבה במערכת החינוך החרדית, ולהימנע מצעדים שיפגעו בכלכלה הישראלית".