הקורסים שמייעצים איך להשקיע במניות - בניגוד לחוק ובלי רישיון

השיווק האגרסיבי של המכללות האלו מציג אפשרות להרוויח אלפי דולרים בזמן קצר. אבל בפועל - מדובר בהשקעה בלתי צפוייה ומסוכנת. "זה לא קיים, זה שקר גס" • ברקוד

זמן צפייה: 06:23

הרשת מלאה בסרטונים שמספרים כמה פשוט לעשות הרבה כסף בזמן קצר בשוק ההון. אבל בפועל, מסתבר שלעתים מדובר בשיווק אגרסיבי של נציגי קורסים להשקעות, שממליצים באילו מניות להשקיע - בניגוד לחוק ובלי רישיון.

במכללת "מגמות" לדוגמה, מציעים ללמד כיצג לבצע השקעה במסחר יומי שמבוססת על גרף המניה לאורך היום בלבד ולא למשך תקופה. העובדה שלא ניתן לצפות את התנהגות המניה, במיוחד לא בטווח הקצר, מגדילה משמעותית את הסיכון. "אמרו לי 'בוא תלמד איך עושים כסף, אם אנחנו מצליחים - גם אתה יכול'", סיפר צעיר שלמד באחד הקורסים, "התחילו ללמד מסחר יומי במטרה שאולי באמת הכסף יגיע מהר אבל זה לא קיים – זה שקר גס. התחלתי להפסיד כספים, הפסדתי כ-3,000 דולרים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי 20 שנה: עיראק שוב על הכוונת של ישראל • פרשנות

הדקירה בהוסטל לנוער גאה: שניים מבני משפחתו של בן ה-17 נעצרו

יוצאי אתיופיה חסמו את יציאת השר אוחנה ממפגש פעילים • תיעוד

מניות
מניות | צילום: החדשות 13

תחקירן ברקוד הגיע למכללת "ביג שוט", כדי לראות מה הם מציגים למתעניינים. חשוב לציין - החוק אוסר על מי שאינו בעל רישיון לייעוץ השקעות להמליץ על השקעה באפיק מסויים. מבדיקה לניירות לרשות ערך, עלה כי הם אינם רשומים כבעלי רישיון לייעוץ השקעות. גם במכללת "מגמות" תופעה דומה – בפגישה עם סמנכ"ל הופתע התחקירן לגלות שלמרות שהוא מכיר את מגבלות החוק, הוא לא מהסס להמליץ היכן להשקיע.

תגובת מכללת "מגמות": "נציגי המכללה מציגים בפני המתעניינים ללמוד לסחור בשוק ההון את הסיכוי ואת הסיכון במסחר, והקורסים הלרוונטיים מלמדים בהרחבה את התלמידים כיצד לנהל ולמזער את הסיכון הטמון במסחר, על פי הכללים המקצועיים ותוך גילוי כל הסיכונים. ככל שיתגלה כי עובד במגמות או מרכז שירות חיצוני פעל בניגוד לכללי המכללה, העניין יטופל".