"לא יודע על משבר": האמירה של גולדקנופף על מצוקת הדיור - והמציאות

כאשר נשאל כיצד יפתור את מצוקת הדיור, ענה שר השיכון המיועד כי הוא איננו יודע שיש משבר בענף, לא הציג תוכנית ואף הטיל ספק בעובדת קיומו של המשבר: "התוכניות מוכנות וצריכים רק לצאת לבנייה". אך בפועל המצב רחוק מכך, כמות הדירות כמעט ולא עולה - לעומת המחירים שממשיכים להאמיר

זמן צפייה: 02:22

יו"ר יהדות התורה ושר השיכון והבינוי המיועד, יצחק גולדקנופף, אמר היום (רביעי) בוועידת השלטון המקומי לחדשנות לאחר שנשאל כיצד יפתור את מצוקת הדיור: "אני לא הכרתי קודם את משרד השיכון, ככה שאני לא יודע שיש משבר בענף הזה". תשובתו הותירה את הנוכחים באולם המומים, שכן במקום להציג את תוכניתו, השר המיועד גרס כי ספק אם קיים משבר שכזה: "אני שומע מכולם שהתוכניות מוכנות וצריכים רק לצאת לבנייה".

אך בפועל, רק בשנה האחרונה המחירים עלו ב-20 אחוזים, ולאורך העשור האחרון הוכפלו בממוצע פי שניים וחצי. משכנתא טיפוסית בישראל האמירה למיליון שקלים, ומספר שנות ההחזר לבנקים זינק ליותר מ-25. כשמוסיפים לכך גם את הריבית ומדד תשומות הבנייה, מקבלים משבר חסר תקדים.

חלום הדירה מתרחק. אתר בנייה בבאר יעקב
דירות בבנייה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"אני רואה שבונים בארץ, אנחנו נכפיל, נשלש, נרבע - עד עשר, נגיע להכול", אומר גולדקנופף, אך לא מדייק. דווקא מספר התחלות הבנייה רשם בשנה שעברה (2021) שיא היסטורי - 72 אלף דירות, זינוק של כ-24 אחוזים לעומת הנתון המקביל אשתקד.

כשהשר המיועד טוען שיצליח לבנות בקצב מהיר, פי שמונה ותשעה, הוא למעשה מבטיח לקונים קרוב למיליון יחידות בשנה - יעד חסר סיכוי ואף מגוחך, שלא יצליחו לעמוד בו.

אתר בנייה, נדל''ן, דיור, דירה, דירות, בניין, בניינים
אתר בנייה

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים אמר בעקבות דבריו של גולדקנופף: "שר השיכון המיועד הוא שר חדש שמהר מאוד ילמד שעליה של 20% במחירי הדיור היא בהחלט משבר חריף שמלווה אותנו כמעט 15 שנים. רק קבלת החלטות ונקיטת פעולות חריגות מצד ממשלת ישראל המסונכרנות היטב בין משרדי הממשלה שמטרתן להגדיל משמעותית את היצע הדירות תביא לרגיעה במחירים ולפתרון המשבר שברור שהוא קיים".