חברת הדירוג S&P: "גדלים הסיכונים לצמיחה הכלכלית בישראל"

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Standard and Poor's פרסמה דו"ח דומה לזה שפרסמה חברת מודי'ס לאחרונה והצטרפה לתחזית הפסימית לגבי הכלכלה של ישראל. לתחזיות יש השפעה מכריעה על זרימת כספים למדינה והן עלולות להרחיק משקיעים פוטנציאליים

זמן צפייה: 01:47

חברת Standard & Poor's פרסמה היום (חמישי) דו"ח בנושא המהפיכה המשפטית ובו טענה כי היא מצפה שהקיטוב הפוליטי הפנימי בישראל יישאר גבוה, בעקבות ביטול עילת הסבירות בתחילת השבוע. בדו"ח נטען עוד כי "החקיקה השנויה במחלוקת גרמה למחאות ציבוריות נרחבות, וכן כי "לדעתנו, אם הממשלה והאופוזיציה לא יגיעו להסכמות בנושא, זה עלול להחריף את המשבר עוד יותר ולהשפיע באופן שלילי על הצמיחה הכלכלית לטווח הבינוני".

"בטווח הקצר, אנו מצפים שאי ודאות פוליטית ממושכת יוביל לביצועים כלכליים חלשים יותר עם שותפי סחר מרכזיים באירופה ובארה"ב וכן מדיניות מוניטרית הדוקה יותר. בעקבות כך, הצמיחה הכלכלית תאט ל-1.5% בשנת 2023, מ-6.5% בשנה שעברה".

בנוסף הוסיפה החברה כי "לעת עתה, הסיכוי לאימוץ חלקים אחרים של הרפורמה נותר לא ברור, כשהצעות קודמות כללו: הגדלת השפעת הממשלה על מינויים לוועדה לבחירת שופטים, תוך הגבלת יכולתו של בית המשפט העליון לבחון חוקים שהכנסת מעבירה, ומתן סמכות לכנסת לבטל ברוב את החלטת בית המשפט העליון בעניין חקיקה שאומצה".

"הדירוגים שלנו על ישראל בעבר התבססו על סיכונים מדיניים ובטחוניים מקומיים ואזוריי", הוסיפו, "לישראל יש היסטוריה של בחירות וחילופי ממשלה תכופים, וכיוון המדיניות העתידי הפך לקשה יותר לחיזוי".

רה''מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה''מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

יחד עם זאת, בחברה הוסיפו שהם אינם מצפים שהמתחים הפוליטיים או האזוריים יסלימו ליותר מעימות פנימי משמעותי או למלחמה מתמשכת בעזה או בגדה המערבית. "יש לישראל כלכלה עשירה ומגוונת וחיסכון צבור רב".

Standard & Poor's היא חברה המפרסמת ניתוחים ומחקרים כלכליים על מניות ואיגרות חוב, כשאחד מתחומי הפעילות העיקריים שלה הוא דירוג אג"ח. החטיבה היא אחת משלוש החברות המובילות בתחום, ביחד עם מודי'ס ופיץ'.