חרף הצהרותיו: סמוטריץ' מעכב הטלת מכס על סחורה מטורקיה

פרסום ראשון: שר האוצר הבטיח כי ינקום בארדואן בעקבות מדיניותו העוינת כלפי ישראל, באמצעות הטלת מכס של 100% על סחורה המיובאת ממדינתו. על אף זאת, סמוטריץ' נמנע מחתימה על צו שיוציא את המהלך לפועל - והוא גלגל את ההחלטה לאישור הממשלה. בשל כך יש החושדים כי הוא מחפש אמצעי שיאפשר לו למסמס את העניין. הערכה: למרות החרם הרשמי, הסחר עם טורקיה נמשך

זמן צפייה: 01:32

פרסום ראשון: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעכב בפועל הטלת מכס בגובה 100% על סחורה מיובאת מטורקיה, על אף שהכריז כי זה הצעד שינקוט בתגובה למדיניות העוינת כלפי ישראל שמוביל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מאז החלה המלחמה בעזה. כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

מבחינה סטטוטורית, חתימתו של סמוטריץ' מספיקה כדי להכניס את הקנס לתוקף באופן מיידי. עם זאת, הוא בחר להעביר את ההחלטה לאישור שרי הממשלה, בידיעה שהדבר יצריך חוות דעת מקצועיות ממשרדי החוץ והכלכלה.

חוות הדעת בנוגע למהלך צפויות להיות שליליות בשל חשש ממשי מתרחיש בו ביטול הסכמים עם טורקיה יגרור פגיעה בהסכמי סחר מול האיחוד האירופי כולו. בנוסף, גורמי המקצוע צפויים להתנגד להטלת המכס לנוכח העלייה ביוקר המחייה, בענפים בהם ישראל מייבאת מוצרים מטורקיה - ובראשם חומרי גלם לתעשיית הבנייה ושמרים לאפיית לחם.

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

גורמים בירושלים סבורים כי החלטתו של סמוטריץ' להעביר את ההחלטה בסוגיה לפתחה של הממשלה היא למעשה דרכו "לרדת מהעץ" ולמסמס בפועל את המהלך שעליו הוא עצמו הכריז, לאחר שכבר גרף רווח פוליטי.

עם זאת, גורמים בסביבתו של שר האוצר מתעקשים כי הוא ממתין לחוות הדעת של גורמי המקצוע, בטרם יעלה את ההצעה להחלטת הממשלה כמתוכנן, בכפוף לאישורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנתיים, הערכה היא כי חרף החרם הרשמי עליו הודיעו באנקרה, הסחר עם טורקיה נמשך גם החודש.