סמוטריץ' מתבצר; רה"מ: "כספים לרשויות הערביות - רק אחרי בדיקה"

בהצהרה מיוחדת אמר שר האוצר כי הוא לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא אאפשר זאת שלא דרך מנגנונים שיוודאו שהם לא מגיעים לארגוני פשיעה או הסתה ועידוד טרור". זמן קצר לאחר מכן נמסר מלשכת נתניהו: "הכספים יועברו, אך לאחר בדיקה"

רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: עמית שאבי / פול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הערב (שלישי) בהצהרה מיוחדת שנשא בנוגע להקפאת התקציבים למגזר הערבי: "אני פונה לאזרחי ישראל הערבים - אני שר האוצר של כולם. עברתי מתקפות דומות גם לפני שנתיים כשהייתי הראשון - וגם היחיד - שזיהה את הסכנות בתנועה האיסלאמית". הוא הוסיף: "אני מודיע כאן שלא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם, ולא לארגוני פשיעה, ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור".

זמן קצר לאחר מכן נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "הכספים כן יועברו לרשויות הערביות בישראל לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר". ראש הממשלה נתניהו מסר: "לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחוייב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה".

נזכיר, כי אמש השיב שר האוצר למכתבו של שר הפנים משה ארבל בעניין העברת המענקים פוליטיים לרשויות הערביות בגובה 200 מיליון שקלים, שעליהם התחייבה שרת הפנים לשעבר איילת שקד ליו"ר רע"מ מנסור עבאס. במכתב נאמר כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

Whatsapp Image 2023 05 14 At 2
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

200 מיליוני שקלים יועדו למכינות קדם אקדמיות של האוניברסיטה העברית במזרח ירושלים, ונכללו כבר בתוכנית החומש שנועדה להשקיע בחברה הערבית ולקדם צעירים ערבים. כפי שפורסם בחדשות 13, גורמים במשרד האוצר מתחו ביקורת על החלטה זו, ומסרו כי "לא כך מתנהל תקציב מדינה, אנחנו שוברים את הראש איך ניתן למנוע משבר ביישובי המיעוטים".

בנוסף, גורמים במשרד האוצר אמרו לחדשות 13 כי ישנו חשש מגירעון עתק שימנע את סגירת תקציביהם המאוזנים של רשויות המקומיות הללו ויובל אותן למשבר כלכלי חמור. יש לציין כי חלק מהרשויות הערביות כבר ביצעו התחייבויות כספיות לספקים ע"פ התקציבים העתידיים הללו.

בתוך כך, חוץ מ-200 מיליון השקלים למכינות במזרח ירושלים, ישנם עוד 200 מיליון שהוקפאו לרשויות מקומיות במגזר הערבי - ואלה כבר אושרו במסגרת תקציב המדינה 2023. מדובר בסעיף תקציבי שמתבטל רטרואקטיבית בגלל שינוי בסדרי עדיפויות של שר אוצר תוך כדי שנת הכספים עצמה - מהלך חריג לכל הדעות.

סמוטריץ' טוען כי אינו מוכן להשקיע כסף ב"קבוצה שעוברת הקצנה לאומנית" כלשונו, ושחלקו האחר יגיע למכרזים שתפורים עבור ארגוני פשע. ההערכה היא שהולכים כאן לפיצוץ או לפשרה בתיווכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - או כמובן לתביעה משפטית, אחרת אי אפשר יהיה להתגבר על המחסור הדרמטי הזה בכסף שהובטח, שגם באוצר קושרים אותו פחות לשיקולים כלכליים מקצועיים, ויותר לאג'נדות אישיות ופוליטיות של השר הממונה עצמו.

יש לציין כי כלל ראשי מערכת הביטחון, בהם ראש השב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי וראש עיריית ירושלים משה לאון אמרו לסמוטריץ' כי אין עדויות לבעייתיות במכינות של האוניברסיטה ואין סיבה למנוע את העברת הכסף. אין שום עדות מאף גורם מקצועי במערכת הביטחון שהכספים מעודדים טרור.