פרסום ראשון: הקנסות הכבדים של האוצר על חברות שיפגעו בתחרות

שר האוצר סמוטריץ' יביא לישיבת הממשלה הצעה להטיל על הייבואנים הרשמיים קנסות של עד 100 מיליון שקלים אם ינסו לסכל תחרות מצד היבואנים המקבילים. הצעד החדש, שאומץ מתקופת הממשלה הקודמת, ישתלב בחבילה המתגבשת לטיפול ביוקר המחיה בישראל

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יביא לישיבת הממשלה ביום ראשון הצעה להטיל על הייבואנים הרשמיים קנסות של עד 100 מיליון שקלים אם ינסו לסכל תחרות מצד היבואנים המקבילים, כך נודע היום (חמישי) לחדשות 13.

לייבואנים הרשמיים יש אינטרס למנוע משחקנים נוספים להתחרות בהם על אותם המוצרים, ולכן חלקם פעלו לאורך השנים כדי לשווק אותם באופן בלעדי ולדחוק יבואנים קטנים מהשוק. זהו אחד הגורמים לרמת התחרות הנמוכה בענפי המזון והרכב, וליוקר המחיה הגבוה ביחס למדינות ה-OECD.

הוראת שעה שהיתה בתוקף עד 2020 אפשרה כבר בעבר לרשות התחרות לקנוס את היבואנים הרשמיים, בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות או 100 מיליון שקלים. לאחר שפקעה ההוראה הזמנית, פעלה הממשלה הקודמת לעגן את הקנסות בחקיקה ראשית - וכעת השר סמוטריץ' החליט להחיל רציפות על הצעת החוק, כך שתובא ישירות לקריאה שנייה ושלישית.

הצעד החדש, שאומץ מתקופת הממשלה הקודמת, ישתלב בחבילה המתגבשת לטיפול ביוקר המחיה בישראל, שאת רובה צפוי סמוטריץ' לכלול בחוק ההסדרים ובתקציב המדינה לשנים 2024-2023.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי שר הכלכלה ניר ברקת סיכם עם שר האוצר סמוטריץ' ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו על מהפכה בענף המזון במטרה להגביר את התחרות במשק, על ידי הגבלה ניכרת של כוחן של יבואניות המזון.

מטרת המהלך היא למנוע מצב שבו יבואנית אחת אשר שולטת בענף אחד - תשלוט גם בענף אחר. ברקת מעוניין בכך לאפשר ייבוא מקביל של חלק מהמוצרים אשר משווקים על ידי יבואניות הענק,ולהוריד בהדרגה את הריכוזיות בשוק של חלק מחברות הענק, כדי לאפשר תחרות בתוך אותן קבוצות מוצרים.