חשש במשרד הפנים: הקפאת הכספים לערבים תגרום לגירעונות כבדים

ביקורת נרחבת במערכת הפוליטית והכלכלית על החלטת סמוטריץ' לעכב את העברת מאות מיליוני השקלים לחברה הערבית ולקידום חינוך גבוה במזרח ירושלים. האפשרויות העומדות על הפרק הן פשרה בתיווך רה"מ, תביעה משפטית - או פיצוץ

זמן צפייה: 14:14

ביקורת נרחבת במערכת הפוליטית והכלכלית גם הבוקר (שלישי) על החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לעכב את העברת מאות מיליוני השקלים לחברה הערבית ולקידום חינוך גבוה במזרח ירושלים - ובמשרד הפנים חוששים כי הקפאת הכספים תגרום לגירעונות כבדים ברשויות המקומיות הערביות.

תחילה החליט סמוטריץ' שלא לשלם מענקים שכבר הובטחו לרשויות מקומיות במגזר הערבי, ועל בסיסם הם כבר ביצעו התחייבויות והבטיחו לספקים שישלמו להם כספים - מה שעלול להוביל אותם לגירעונות כבדים שלא ניתן יהיה לכסות לכדי תקציב מאוזן. במענה למכתבו של שר הפנים משה ארבל כתב סמוטריץ' כי "מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

ההחלטה השנייה נוגעת להקפאת 200 מיליון שקלים שנועדו למכינות קדם-אקדמיות במזרח ירושלים, שתכליתם ללמד את הסטודנטים לעתיד, בעיקר באוניברסיטה העברית, שליטה טובה יותר בשפה העברית, ומדובר בפרויקט שהצליח מאוד לאורך השנים האחרונות - אך סמוטריץ' סבור שחלק מהסטודנטים נחשפים שם להקצנה לאומית ולהסתה, ולכן הוא רוצה לוודא תחילה שהכסף לא יועבר למה שעלול לשיטתו להפוך למימון טרור.

סמוטריץ' טוען כי אינו מוכן להשקיע כסף ב"קבוצה שעוברת הקצנה לאומנית" כלשונו, ושחלקו האחר יגיע למכרזים שתפורים עבור ארגוני פשע. ההערכה היא שהולכים כאן לפיצוץ או לפשרה בתיווכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - או כמובן לתביעה משפטית, אחרת אי אפשר יהיה להתגבר על המחסור הדרמטי הזה בכסף שהובטח, שגם באוצר קושרים אותו פחות לשיקולים כלכליים מקצועיים, ויותר לאג'נדות אישיות ופוליטיות של השר הממונה עצמו.

סגן השר משה ארבל
השר משה ארבל | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

גורמים בסביבתו של שר הבריאות משה ארבל הזהירו גם הם מהמהלך, ואמש פורסם במהדורה המרכזית כי גורמים במשרד האוצר מתחו ביקורת על החלטת השר, כאשר גורם בכיר במשרד אמר כי "לא כך מתנהל תקציב מדינה, אנחנו שוברים את הראש איך ניתן למנוע משבר ביישובי המיעוטים".

הגורם הוסיף כי "אפשר להתווכח אם נכון מראש להעביר מענקים לרשויות הערביות, זה לא תמיד יעיל, אבל מרגע שנתנו הבטחה - הצד השני בנה על הכסף. עכשיו נזכרים שכולם מושחתים שם? מישהו בדק אם בעיריות חרדיות כל שקל מנוצל רק לשם שמים? לא כך מתנהל תקציב מדינה, אנחנו שוברים את הראש איך ניתן למנוע משבר ביישובי המיעוטים".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: נעם ריבקין-פנטון, פלאש 90

יש לציין כי כלל ראשי מערכת הביטחון, בהם ראש השב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי וראש עיריית ירושלים משה לאון אמרו לסמוטריץ' כי אין עדויות לבעייתיות במכינות של האוניברסיטה ואין סיבה למנוע את העברת הכסף. אין שום עדות מאף גורם מקצועי במערכת הביטחון שהכספים מעודדים טרור.