החשב הכללי סותר את סמוטריץ': "ההחלטה של מודי'ס מקצועית"

בתדרוך לכתבים מתח החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, ביקורת על ההחלטה המקצועית לדבריו על הורדת דירוג האשראי של ישראל, ואמר כי היא "במרחב הלגיטימיות". לשאלה על ההתקפות מצד שר האוצר על החברה השיב: "אני לא נותן לו ציונים"

השר סמוטריץ' והחשב הכללי יהלי רוטנברג
השר סמוטריץ' והחשב הכללי יהלי רוטנברג | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

החשב הכללי במשרד הארוצר, יהלי רוטנברג, מתח היום (שני) בתדרוך לכתבים ביקורת על ההחלטה המקצועית לדבריו שקיבלה "מודיס" ביחס להורדת הדירוג של ישראל עם תחזית שלילית לעתיד. "עשינו כל שביכולתנו כדי לשכנע אותם שזו לא העת והחלטתם אינה מתיישבת עם הנתונים הכלכליים של המשק", אמר, והוסיף כי ניתן משקל עודף לתרחישים תיאורטיים לגבי התפתחות המלחמה, בעיקר מול חיזבאללה, בעוד שעצימות הפעילות בעזה דווקא פוחתת ומילואימניקים רבים משוחררים בחזרה לשוק העבודה.

רוטנברג חשף את נימוקי הערעור שהגיש משרד האוצר, בניסיון לשנות את הדירוג של מודי'ס: "הוכחנו שהשפעת המלחמה על ביצועי המשק אינה שונה מהותית מאשר אירועים ביטחוניים קודמים; הראינו כי גם כשחובות המדינה גדלו, ישראל תמיד פרעה את הלוואותיה; גם כאשר הגירעון עלה, הוא תמיד הצטמצם לאורך זמן - ובכל המקרים האלה, כולל במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן, מודי'ס לא הפחיתה את הדירוג".

רוטנברג טען שלא חלה הידרדרות בתפקוד מוסדות המדינה מאז ההחלטה הקודמת של מודי'ס: הבורסה נותרה פתוחה לאורך המלחמה, גיוסי החוב של המדינה נמשכו בארץ ובעולם, חברות גלובליות כמו 'אינטל' השקיעו בארץ, הכנסת אישרה את תקציב 2023 וצפויה לאשר את תקציב 2024 כולל קיצוצים ומיסים, השקל חזר בקירוב לרמתו מלפני המלחמה, האינפלציה חזרה לטווח היעד, מערכת המשפט הוכיחה בפסיקותיה את עצמאותה בניגוד לחששות העבר של החברה.

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

רוטנברג הבהיר כי האוצר ערוך לגייס הלוואות עבור המדינה ככל שיידרש - ועדכן שלפני כשעה הצליח להנפיק בחו"ל אגרות חוב בסך 4.1 מיליארד דולר, בעוד שהביקוש מצד המשקיעים לרכוש אותן היה גבוה פי 6 - דבר שנתפס בעיניו כ'הבעת אמון משמעותית של העולם בכלכלה הישראלית, אחרי מה שקרה'. הריבית שנקבעה בשוק היא 4.4% ל-10 שנים.

רוטנברג התמקד בצורך לתחום את עליית תקציב הביטחון באמצעות ועדה מקצועית שתהנה ממנדט נרחב לקבוע את התוספות הנדרשות. לדבריו, תג המחיר שיגבה הביטחון הלאומי צריך להיות ברור ו"להתכתב עם היכולות הכלכליות של מדינת ישראל". הוועדה שתקום צריכה לשים לב "לא רק לתקציב הביטחון אלא גם לחיזוק המערכות הציבוריות של ישראל".

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

החשב הכללי התייחס לניסיונות למנוע הפחתות בדירוג מצד חברות הדירוג האחרות, S&P ופיץ'. הוא התחייב שיעשה כל מאמץ למנוע חזרה על אותה התוצאה, אך הדגיש כי "יש דברים שאינם נמצאים בשליטתנו".