חרף העלאת הריבית: השקל נחלש מול הדולר עקב המהפכה המשפטית

בעקבות אישורה בקריאה ראשונה של המהפכה המשפטית, שער הדולר זינק ביותר מ-2% לשווי של 3.64 שקלים לדולר. במשרד האוצר חוששים שהמוצרים המיובאים לארץ עלולים להתייקר כבר בימים הקרובים

זמן צפייה: 02:04

בעקבות אישורה בקריאה ראשונה של המהפכה המשפטית, שער הדולר זינק היום (שלישי) ביותר מ-2% לשווי של 3.64 שקלים לדולר. זאת, למרות העלאת הריבית עלייה הכריז נגיד בנק ישראל אמיר ירון, מה שצפוי היה לחזק את ערך השקל. מדובר בשיא חדש שלישי מזה כמה חודשים.

המצב התאפשר בין היתר בעקבות מכירת שקלים, באמצעות הוצאת כספים מהארץ או העברת השקעות באותם בנקים לאפיקים בחו"ל, והחלפתם בדולרים. במערכת הכלכלית ובמשרד האוצר שומרים על דריכות לקראת קביעת השער היציג בשעות אחר הצוהריים, וזאת - מחשש שהמוצרים המיובאים לארץ עלולים להתייקר כבר בימים הקרובים.

Whatsapp Image 2023 02 14 At 1
שר המשפטים יריב לוין | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אחרי שנשיא המדינה יצחק הרצוג התבטא מוקדם יותר הבוקר בעקבות העברתם בקריאה ראשונה של חוקי המהפכה המשפטית וטען כי מדובר ב"בוקר קשה" והוסיף כי "יש תחושה של עצב" - השיב לו שר המשפטים יריב לוין: "בוקר קשה? זה בוקר של שמחה ונחישות להמשיך ברפורמה". את הדברים אמר לוין בוועידת "ידיעות אחרונות". לדברי לוין, "ידי מושטת להידברות, אך צריך להבין שמה שהיה לא יהיה עוד. בית המשפט הוא של כולם".

"אני לא מכיר אף מערכת שמאפשרת נפוטיזם, שסגורה בפני יותר מחצי העם ומקדמת רק את מי שבא מתוך המשפחה הפנימית שלה", הוסיף לוין. "את זה לא אני אומר, את זה אמר נשיא העליון לשעבר אהרן ברק. הוא אמר שבית המשפט העליון הוא כמו משפחה, ומי שלא בא מהמשפחה – לא יכול להיכנס". לדבריו, "בית המשפט לא יוכל לבטל את הרפורמה המשפטית. אנחנו קובעים ועושים סדר. אם חוקי היסוד הם במעמד חוקתי, אז בחוקה - שאותה קובע רק הפרלמנט - אף בית משפט לא יכול להתערב".

לוין המשיך: "אני קורא ללפיד ולגנץ - בואו נשב ונדבר. אפילו סודן כוננה יחסים דיפלומטיים איתנו. הגיע הזמן שתבואו לדבר. אנחנו לא אויבים, אנחנו אחים. דבר אחד לא יקרה: לא תרתיעו אותנו, לא תשתיקו אותנו ושום אלימות לא תמנע מאיתנו לעשות את הדבר הנכון".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר היום אמר הרצוג: "הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם". לדברי הרצוג, "זה לא מעשה עשוי כי עברה קריאה ראשונה, זו עדיין לא קריאה שנייה ושלישית".

"תחדלו רגע. ביקשתי ארכה, ביקשתי להמתין. עכשיו זו ההזדמנות. תוכיחו שאתם מתכוונים להידברות. אני הנחתי מתווה על השולחן, דיברתי עליו והמתווה הזה הוא המתווה הנכון על מנת להגיע לפתרון של מחלוקת עמוקה מאוד בחברה הישראלית, זה נראה כמו מצעד איוולת", אמר.