קומונה בעיר: כך הפכה שכונת שפירא ל"קיבוץ קטן" בתוך תל אביב

המיזם הישראלי Venn, שמבוסס על השכרת דירות במחירים גבוהים תמורת השתתפות בפעילות קהילתית, הגיע לאחת השכונות השקטות של ת"א. חרף ההצלחה, חלק מהדיירים זועמים: "עלות השכירות הכפילה עצמה"

זמן צפייה: 07:17

אחת השכונות השקטות של תל אביב הפכה בשנים האחרונות לשדה הניסויים של רעיון חדש – קומונה בעיר. מאחורי המיזם עומדים שלושה יוצאי סיירת מטכ"ל, שמשכירים דירות במחירים גבוהים תמורת פעילויות קהילתיות מגוונות בשכונת שפירא בדרום העיר.

כך פועל הרעיון: הם מתקשרים עם בעלי נכסים בשכונה בחוזה ארוך טווח, משדרגים את הנכסים ומשכירים בעיקר לצעירים שמשלמים גם דמי חבר חודשיים כדי להשתייך לקהילה ולקבל שירותים, כמו חדרי עבודה משותפים, שיעורי יוגה ואירועי תרבות. היזמים מעורבים גם בכמה עסקים בשכונה כמו בית הקפה וחנות יד שנייה, והכל סביב הבטחה לחיי קהילה בתוך הבדידות העירונית.

"אנחנו מדמיינים מצב שבו השכונה חוזרת לידיים של התושבים",הסביר דוד שרז, מבעלי מיזם Venn, בשיחה עם חדשות 13 מניו יורק. "דמיינו עולם שבו יש בעלות משותפת בשכונות, עולם שבו יש שכירות שיכולה לרכוש בטווח הארוך את הדיור שבו אנחנו חיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גרסת דוברו של רה"מ בחקירה: "לא הייתה כוונה להטריד את פילבר"

"למה לא הוכנסה למוסד?": משפחת הנערה שמתה ממנת יתר נגד הרווחה

במהלך הפגישה עם גנץ: נתניהו חזר על התחייבותו לגוש הימין

שכונת שפירא
שכונת שפירא | צילום: חדשות 13

הסיפור של שפירא הוא במידה הרבה הסיפור של רוב שכונות דרום תל אביב, כמו יד אליהו של פעם, התקווה וקריית שלום שהפכו בתוך כמה שנים מישנות וחלשות לפניני נדל"ן, אבל בשפירא זיהו לפני כמה שנים את הפוטנציאל שלושה משוחררים טריים מהסיירת שהפכו את השכונה למגרש הניסויים של המודל הכלכלי-קהילתי שלהם.

זו הפעם הראשונה שהם מתראיינים לטלוויזיה בישראל - ולא במקרה. דוד שירז ושני שותפיו למיזם יודעים שבתקופה הקצרה שבה הם פועלים הם הצליחו לעורר ויכוח סוער. לא מעט תושבים רואים בכניסה של המיזם לשכונה סיבה עיקרית לעליית מחירי הנכסים והשכירות. "כשהגענו, המחירים היו פחות מ-3,000 שקלים לדירה של שני חדרי שינה וסלון", סיפר רועי שגר בשכונה, "עכשיו המחירים הכפילו את עצמם".

שרז הדף את הביקורת, ואמר: "נכון, אנחנו חברה למטרות רווח ואנחנו מייצרים רווח שהוא גם כלכלי וגם חברתי, וגם כאן יש בשורה. אנחנו לא באים להחליף ולא באים לייצר קהילה במקום. במבן הזה, Venn לא באה ולוקחת בעלות או אומרת איך צריך לחיות".