יו"ר הרשות לניירות ערך פורשת: "הורדת תחזית הדירוג - תמרור אזהרה"

ענת גואטה מסיימת את כהונתה לאחר 5 שנים, ומתריעה כי ההתעלמות מסיכונים אפשריים מערערת את האמון בקרב משקיעים ומייצרת תפיסה שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל. "על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי"

ענת גואטה
ענת גואטה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יושבת ראש הרשות לניירות ערך ענת גואטה תסיים היום (ראשון) את כהונתה לאחר חמש שנים. גואטה התייחסה למצב הנוכחי עמו מתמודדת ישראל מבחינה כלכלית: "אני מסיימת בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים. הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס אשר התבשרנו עליה ביום שישי האחרון מהווה תמרור אזהרה אליו יש להתייחס בכובד ראש".

"השווקים העולמיים חווים סימני מיתון וחוסר וודאות גבוהה, והמשק הישראלי, אשר עמד איתן בעשור האחרון כאי של וודאות בים הכלכלה הגלובלית, אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון אשר אפיינה אותו עד עתה. ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל – מערערים את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפישת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו". עוד הוסיפה גואטה כי "על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי".

ענת גואטה
ענת גואטה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לצד הדאגה", אומרת גואטה, "מפעמת בי היום גם גאווה גדולה על העשייה וההישגים המרשימים של כל עובדי הרשות בתקופת כהונתי. יחד עם סגל הרשות מיפינו את החוזקות של השוק הישראלי ופעלנו למול השחקנים המובילים בעולם במטרה להציב את שוק ההון הישראלי על המפה ולהגדיל את מספר השחקנים בשוק ואת איכותם".

"במהלך השנים האחרונות, חיזקנו את התשתיות על בסיסן פועל שוק ההון – הפכנו את הבורסה לניירות ערך בתל אביב לגוף עסקי על מנת להבטיח כי האינטרס של המשקיעים יעמוד לנגד עיניו. כמו כל דבר חדש, כן, יש חבלי לידה - שכלול לא עוסק רק בהגדלת ההכנסות, אלא בשינוי פנימי עמוק של אופן הפעולה והטמעת סטנדרטים בינלאומיים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת. רק כך, נוכל להבטיח תשתית טובה לציבור ולמשק", אמרה גואטה.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

בתוך כך, פורום הכלכלנים התייחס הבוקר לדו"ח חברת דירוג האשראי "מודי'ס" ולתגובת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אליו. מטעם הפורום נכתב כי "תגובת שר האוצר וראש הממשלה מדאיגה ביותר בניתוקה מהמציאות".

"ההודעה מתפארת בהישגי הממשלה הקודמת", נכתב, "כגון צמצום הגירעון והעברה של רפורמות חשובות, מוסיפה על התפארות זו הבטחות חסרות כיסוי החוזרות ומושמעות כבר שנים ארוכות, ומעל לכל היא מתעלמת מתוכן האזהרה".