הצהרת נתניהו והשינוי בבורסה: מדדי ת"א עברו מיד לירידות

התבטאותו של ראש הממשלה בדבר המשך חקיקת המהפכה המשפטית, יחד עם המתקפה החריפה של שר המורשת נגד נגיד בנק ישראל, העבירו את הבורסה בתל אביב מעליות לירידות. המגמה מציגה מסר ברור - המשקיעים חוששים מהמשך החקיקה ללא הסכמה רחבה

זמן צפייה: 01:47

התבטאותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר המשך החקיקה של המהפכה המשפטית העבירה היום (ראשון) את הבורסה בתל אביב מעליות לירידות, ובתחילת שבוע המסחר המשקיעים חוששים ששוב חוקי המשחק יכולים להשתנות באופן חד צדדי ובלי הסכמה נרחבת.

במהלך השבועות הראשונים לאחר הצגת הרפורמה משקיעים זרים רבים החליטו למשוך את כספם, וכעת ניתן לראות כי מיד לאחר שנתניהו מודיע על קידומה החד-צדדית של החקיקה הבורסה עוברת מעליות, שבהן היא פתחה את המסחר – לירידות. לבסוף המדדים המובילים נסגרים בירידה של כ-1%.

המשמעות של המגמה היא שהמשקיעים לא בוטחים בהצהרה של נתניהו לפיה הקואליציה תתקדם "באחריות, במתינות ובריסון עצמי", אלא רוצים את המהלכים מתרחשים רק מתוך קונצנזוס. הדבר מתחבר גם לנזק הכבד שגרמו התקיפות החוזרות נגד נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שאמר בימים האחרונים שהיחלשות השקל בעקבות הרפורמה אחראית לעד 2% מהאינפלציה במשק.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי שר המורשת עמיחי אליהו תקף הבוקר את נגיד בנק ישראל אמיר ירון, בריאיון לישראל כהן ויקי אדמקר ברדיו "קול ברמה". השר תקף אותו על התבטאויותיו בעבר ואמר עליו שהוא "הולך ומלכלך על מדינת ישראל בחוץ, ופוגע בדירוג האשראי של ישראל, פרא אדם". ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה: "משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה".

"נגיד בנק ישראל שהולך ומלכלך על מדינת ישראל בחוץ, ופוגע בדירוג האשראי של מדינת ישראל ופוגע בכלכלה של ישראל - היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. פרא אדם", אמר השר אליהו. לאחר מכן הוסיף: "הוא ממשיך לכהן בתקפיד שלו מכיוון שהרפורמה המשפטית לא יוצאת אל הפועל".

Whatsapp Image 2023 06 18 At 0
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

כאמור, הבוקר נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה לאירועים בכנסת בשבוע שעבר - והודיע כי בכוונתו להחזיר את חקיקת המהפכה המשפטית לשולחן. לדבריו, "מה שהוכח בשבוע שעבר היה מצג שווא של הדיברות, אבל בעצם זו הייתה מריחת זמן".

"הכוונה שלהם הייתה למסמס כל תיקון", אמר נתניהו על ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, "בשעה שרוב גדול בציבור היום מבין שצריך לעשות תיקונים במערכת המשפט. לכן, אנחנו נתכנס השבוע ונתחיל השבוע את הצעדים המעשיים, נעשה אותם באופן מדוד, אחראי אבל בהתאם למנדט שקיבלנו".