לא רק ירידות בבורסה: חשש מנזק ארוך טווח לכלכלה הישראלית

הדרמה הפוליטית השפיעה באופן ישיר כמעט על השקל שנחלש וגרמה לירידות בבורסה, אך גורמים כלכליים מזהירים מפני נזק ארוך טווח לכלכלה כתוצאה מחוסר היכולת לצפות את המהלכים הממשלתיים. משקיעים חיצוניים עלולים להתרחק מישראל בעקבות חוסר האיזון

זמן צפייה: 02:33

ברקע הדרמה שהתחוללה בכנסת היום (רביעי) והדיונים על הוועדה לבחירת שופטים, הדולר התחזק מאוד ביחד לשקל והבורסות רשמו ירידות משמעותיות בעיתוי שלא נראה מקרי. אך מעבר לנזקים שנגרמים כתוצאה מהיחלשות השקל או הירידות קצרות הטווח בבורסה, ישנה גם פגיעה לאורך זמן ביכולת הצפיות של המדיניות הממשלתית בישראל.

הפעילים המרכזיים בשוק ההון לא יודעים לנבא מה יקרה פה מחר במגרש הפוליטי ואיך זה ישפיע על האטרקטיביות של ישראל כמדינה מושכת משקיעים. הדבר הזה, להערכת גורמים כלכליים, עלול לגרום להתרחקות הדרגתית מישראל.

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
גנץ, לפיד ואלהרר לאחר הבחירות בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא מדובר בחששות תיאורטיים, אלא בדברים שכבר קורים בשטח. אתמול הוצגה בכנס השנתי של מכון אהרון הערכה לפיה נחזה בצניחה של 90 אחוזים בהיקף ההשקעות בהייטק הישראלי כבר ב-2023. מעבר לכך, כשהדולר עולה, שורה של מוצרים שמיובאים לישראל מתייקרים והנזק עלול להתגלות במדד המחירים לצרכן - כולל זה שיפורסם כבר מחר על ידי הלמ"ס.

הרושם שמתקבל בעולם ובקרב המשקיעים הוא שהכלכלה לא עומדת במרכז השיקולים של מקבלי ההחלטות אלא שהפוליטיקה והתמרונים בכנסת הם שמשפיעים על הכלכלה הישראלית.