"חלום הדירה נגוז": כך השפיעה הקורונה על החלום הישראלי לבית

המגפה שיבשה את תוכניותיהם של רבים בשוק הנדל"ן: החל מהזוגות שנאלצו לוותר על הזכייה ב"מחיר למשתכן" כי הבנק לא התיר להם סיוע, ועד הקבלנים שקטעו ברגע את הבנייה • "משבר הנדל"ן", חלק ב'

זמן צפייה: 08:30

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות והכניסה את המדינה והעולם כולו לסגר השפיעה גם על שוק הנדל"ן בישראל - מהקבלנים שהקפיאו את הבנייה, דרך החברות שהורידו מחירים כדי למשוך קונים ועד הזוגות שהוצאו לחל"ת ונאלצו לוותר על החלום הישראלי לדירה משלהם.

שרון ואלעד בן זיקרי הם אחד מהזוגות שהמגפה שינתה להם את כל התוכניות. השניים, שגרים יחד עם שלושת ילדיהם ביחידת דיור של שני חדרים, זכו ב"מחיר למשתכן". "התרגשנו", סיפרה שרון, "הלכנו לבחור דירה שממש רצינו, שהתאימה לנו מבחינת הגודל והמיקום". אבל ההתרגשות התפוגגה די מהר, כי כבר באותו היום התפרצה המגפה - והחלום נקטע.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו וגנץ דנו עם שר החוץ הגרמני: "חייבים להכיר בהתיישבות"

איסור כניסת הזרים לישראל הוארך עד ל-1 ביולי

החל מהיום: השימוש באמצעי האיכון של השב"כ למאבק בקורונה יופסק

שרון ואלעד בן זיקרי, ביטלו קניית דירה בעקבות משבר הקורונה
שרון ואלעד בן זיקרי, ביטלו קניית דירה בעקבות משבר הקורונה | צילום: חדשות 13

"פנינו לבנק והבנו שאנחנו לא עומדים בקריטריונים בגלל המצב", הסבירה שרון. אלעד הוא נהג מונית וחשמלאי, שבתקופת הקורונה נותר כמעט ללא פרנסה ואילו שרון בחופשת לידה - כך שהבנק לא מיהר לאשר להם סיוע. "פה זה נגדע. כל החלום של הדירה נגוז בתקופת הקורונה", אמר אלעד.

מי שעומדים בצד השני של העניין הם הקבלנים שנאלצו לעצור את העבודות זמן קצר לאחר פרוץ המגפה. כשבחודש מאי זומנו 2,600 זוגות לבחור דירה בתוכנית הדיור הממשלתית, 800 החליטו לוותר - ולא הגיעו. בשוק החופשי, חברות הבנייה הגדולות בארץ ספגו צניחה של עשרות אחוזים במספר העסקאות שנחתמו.

שלום שטרית, בעלי חברת בנייה
שלום שטרית, בעלי חברת בנייה | צילום: חדשות 13

לא זו בלבד, הוועדה המיוחדת שמטרתה להגדיל את היצע הדירות בישראל, תספיק לאשר השנה רק כ-40 אלף יחידות דיור במקום 80 אלף שתוכננו. גם שיווקי הקרקעות נעצרו לחלוטין - זאת במקביל לתקופה הנוכחית בשנה שעברה, אז שיווקה המדינה קרקעות ליותר מ-3,200 יחידות דיור, ואילו השנה המספר צנח ל-0.

ההערכות בענף הן כי גם התחלות הבנייה יצנחו ב-50 אחוזים. כך, שוק הנדל"ן הישראלי עלול למצוא את עצמו בקרוב שוב במצב שבו הביקוש עולה בהרבה על ההיצע.