"כל החיסכון הלך": הצעירים שחוששים לאבד את ביתם בעקבות המשבר

הקורונה הציפה שוב בעיה ישנה שמעולם לא נפתרה - משבר הדיור. כעת, שני זוגות מחפשים פתרונות זולים ואף החליטו לגור ביחד. "אתה לא יודע אם תוכל להחזיק את הבית שלך" • "משבר הנדל"ן", חלק א'

זמן צפייה: 08:49

כשהקורונה הכניסה את המשק הישראלי למשבר מהקשים בתולדותיו היא גם הציפה מחדש משבר ישן שמעולם לא באמת נפתר - משבר הדיור. במציאות של חוסר ודאות, אבטלה ואי-יציבות כלכלית, בעבור רבים החלום הישראלי על דירה משלהם נראה רחוק מתמיד.

חיים, גולדי, מאור וניקי, סטודנטים צעירים וחרוצים מחפשים בסך הכול מקום ראוי לגור בו בירושלים. מכל מודעות הדירות והפרסומים על חדרים שמתפנים דווקא הפוסט שהם פרסמו לפני ימים אחדים הסעיר את קבוצת פייסבוק של ירושלמים וירושלמיות: זוג נשוי מחפש זוג נוסף לחלוק איתו דירה כי הקורונה הפכה את זה לכמעט בלתי אפשרי אחרת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל העלייה בתחלואה: גם פקחי הרשויות המקומיות יאכפו ההנחיות

הליכוד וכחול לבן: נקדם חקיקת לגליזציית קנאביס ואי הפללה

הסכום שתחזיר משפחת רפאלי לרשות המסים: כ-25 מיליון שקלים

חיים, גולדי, מאור וניקי
חיים, גולדי, מאור וניקי | צילום: חדשות 13

"כבר התחלנו לחסוך ופתאום הגיעה הקורונה וכל החיסכון הלך", אמרה גולדי זייבלד-בארי. "הרגשנו תקועים בלי אופציות כלכליות - אתה מוצא את עצמך במצב שאתה לא יודע אם חודש הבא אתה תוכל להחזיק אפילו את הבית שלך". הם משתייכים בדיוק לשכבת הגיל שמשבר הקורונה הכה בה חזק במיוחד - צעירים וצעירות שנשלחו הביתה לחל"ת או פוטרו, דור שבקושי מעז לחלום על קניית דירה ונחנק כלכלית בשוק שכירות שגם הקורונה כמעט לא הצליחה לרסן.

מסקר מיוחד שנעשה עבור חדשות 13 של "אס-קיו", חברה למחקר יישומי, עולה כי בקרב 26% מהישראלים הקורונה השפיעה ישירות גם על המגורים, 8% מספרים כי נאלצו לעבור לגור עם ההורים, קרובי משפחה או חברים. 7% הקפיאו או מחזרו את המשכנתא ו-6% אחוזים הקפיאו את תשלום שכר הדירה שלהם. ככל שמדובר בבעלי הכנסה נמוכה יותר, בהם כמובן גם צעירים, השפעת המשבר על המגורים גדולה יותר. אחוז גבוה סבור שהמחירים בעקבות המשבר צפויים לעלות.

התחושה בקרב הצעירים היא לא פשוטה בכל מה שקשור לעתיד שלהם, ללב הבסיס שלהם שזה בעצם הבית שבו הם גרים. רוב הישראלים שתכננו לקנות דירה למגורים דחו את המהלך, שינו כיוון לנכס זול יותר או ביטלו את התוכניות לגמרי - הצעירים מסתכלים על חלום הדירה שלהם והם רואים אותו הולך ומתרחק.