שנת שיא במחירי הנדל"ן: הצעירים התרחקו עוד יותר מרכישת דירה

פרסום מדד המחירים לצרכן חשף עלייה של עוד 1.2% בשוק מחירי הדירות, שמצטבר בשנה האחרונה ליותר מ-20 אחוזים. למרות הצניחה במספר העסקאות והדעיכה בתיק המשכנתאות של הציבור - המוכרים לא מורידים בינתיים את המחירים

זמן צפייה: 02:10

תדהמה בשוק הנדל"ן הבוקר (שישי) בעקבות הזינוק הנוסף במחירי הדירות שמצטבר בשנה האחרונה ליותר מ-20 אחוזים, כפי שנחשף אמש עם פרסום מדד המחירים לצרכן ממנו עלה כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר-אוקטובר, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט-ספטמבר, עלו מחירי הדירות ב-1.2% נוספים.

למרות הצניחה במספר העסקאות והדעיכה בתיק המשכנתאות של הציבור, המוכרים לא מורידים בינתיים את המחירים, והתוצאה היא שנת שיא שהרחיקה את הצעירים בחמישית מדירתם הראשונה - נתון שאין לו כמעט אח ורע מאז העלייה הגדולה מברית המועצות בתחילת שנות התשעים.

גם כאשר מסתכלים על שכר הדירה, לפי מדד המחירים לצרכן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - השוק כולו עלה בעוד חצי אחוז, והחוזים החדשים, כאשר דיירים מתחלפים, זינקו בשמונה אחוזים, מה שהופך גם את הדיור בשכירות ליקר מאוד.

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

במשרד האוצר שוררת אכזבה מכך שעליות הריבית החוזרות ונשנות של בנק ישראל לא הצליחו לדכא את הביקושים בשוק, למרות השיא בהתחלות הבנייה לאורך השנה האחרונה. מעבר לכך, גם תמונת האינפלציה הכללית לא מעודדת. עליות המחירים בישראל נמצאות בשיא של 14 שנה, עם עלייה של 5.3% בשנה האחרונה במדד הכללי של המחירים.

זהו קצב אינפלציה גבוה, שמחזק את ההערכות כי פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, ישוב ויעלה את הריבית בהחלטה הקרובה שלו בחודש ינואר. כך עשו גם הנגידים בארצות הברית ובבריטניה, וכך יעשה כנראה גם נגיד בנק ישראל, בניסיון, שלא צולח בינתיים להחזיר את השתוללות המחירים במשק לתחום הנורמה, וליעד שאותו קבעה הממשלה.

אתר בנייה, נדל''ן, דיור, דירה, דירות, בניין, בניינים
אתר בנייה

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות, ההתייקרות החדה ביותר נרשמה במחוז מרכז (1.9%), ועליות מחירים נרשמו גם במחוז דרום (1.6%), צפון (1.2%), תל אביב (1.1%) וחיפה (1.1%). במחוז ירושלים דווקא ירדו המחירים בשיעור של 0.1%-.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ספטמבר-אוקטובר 2022, לעומת ספטמבר-אוקטובר 2021, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, ובראשם במחוזות מרכז וצפון, שם עלו המחירים ב-22.5%. במחוזות תל אביב וחיפה נרשמות עליות מחירים של 19.9%, במחוז דרום עלו המחירים ב-18.7%, ובמחוז ירושלים עלו המחירים ב-16.6%.

מוצרי אסם על המדף ברשת שיווק
מוצרי אסם על המדף ברשת שיווק

עוד לפני פרסום מדד המחירים לצרכן, ענקית המזון אסם הלכה בעקבות שטראוס ותנובה, והודיעה על התייקרות מוצריה בשיעור שמגיע לכמעט 6%. בין המוצרים שיתקיירו: טבעול, סלטי צבר, ביסלי, קטשופ, פסטות ומוצרי פיטנס. מנגד, מוצרי התינוקות מטרנה וגרבר, חטיפי במבה, מוצרי קפה, דגני בוקר, שוקולד נסטלה ומזון חיות מחמד - לא יתייקרו