בצל המלחמה: בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25%

הפחתה ראשונה - לראשונה מאז אפריל 2020: נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע על הורדת שיעור הריבית מ-4.75% - הרמה הגבוהה ביותר ב-18 השנים האחרונות - ל-4.5%. בבנק ישראל מעריכים: התאוששות הכלכלה מהמשבר - רק ב-2025, עם צמיחה של 5%. לאחר ההחלטה, הנגיד ביקר את הממשלה: "חייבים לצמצם מהר הוצאות ל-2024. דחייה בהתאמת התקציב עלולה לגרום לנזק כבד; אין ארוחות חינם"

זמן צפייה: 04:11

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע היום (שני) כי בצל המלחמה, הריבית במשק תרד ב-0.25% ותעמוד על 4.5%. החלטה מגיעה ברקע ההתכווצות המשמעותית שממנה סובל המשק הישראלי מאז 7 באוקטובר, שהפעילות הכלכלית בו הושבתה כמעט לחלוטין בחודשיים הראשונים למלחמה.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה, מתח הנגיד ביקורת על הממשלה: "חייבים לצמם הוצאות כבר ב-2024, זה מעין "מס רצינות" שצריך להראות לשווקים הבינלאומיים. אי-התמודדות כעת בהתאמת התקציב עלולה להתבטא בנזק כבד לכלכלה הישראלית בשווקים העולמיים", אמר הפרופ' ירון, והדגיש: "אין ארוחות חינם; מה שדוחים לעתיד - בסוף עולה יותר ומצריך כאב גדול יותר. ככל שהדברים לא מבוצעים בזמן, גדל החשש מהגעה לנקודת הפיתול שבה השווקים הזרים יתמחרו ביתר את הסיכונים שמייצרת ישראל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על החלטת הנגיד: "המדיניות הפיסקלית האחראית שאנחנו מובילים בשנה האחרונה תרמה לירידת האינפלציה, וכעת הורדת הריבית משרתת את הצורך לסייע לצמיחת העסקים והמשק במקביל למלחמה. נמשיך להוביל את הכלכלה הישראלית באחריות ובמקצועיות ונכין את הקרקע לחזרת המשק הישראלי למסלול צמיחה מואץ".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הריבית הנוכחית, שעמדה על 4.75%, היא הגבוהה ביותר ב-18 השנים האחרונות. בארבעת החודשים האחרונים החליט הנגיד להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, לאור היחלשות השקל והרצון למנוע האטה נוספת במשק בצל המלחמה. הפעם האחרונה שבה הנגיד הוריד את הריבית הייתה באפריל 2020, עם פרוץ משבר הקורונה.

בימים האחרונים נשקל בבנק ישראל צעד זהה. ההתלבטות נגעה לשאלה אם האינפלציה נמצאת בשליטה, ואם מדיניות הממשלה אחראית מספיק כדי לשמור על ישראל כיעד השקעה אטרקטיבי גם ברמת ריבית נמוכה יותר.

Mideast Israel Economy
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים רון תומר אמר כי הורדת הריבית היא "צעד נכון, שיעזור לכלכלה הישראלית לצלוח את השלכות המלחמה", אך הדגיש: "לצד זאת, ועל מנת לאפשר את המשך המגמה החיובית, אנו מצפים מהממשלה להציג מדיניות פיסקלית אחראית, שתתמוך בצרכי המשק ותעודד צמיחה ולא צניחה".