המפלה הכלכלית של סמוטריץ': הורדת הדירוג - וההשפעה על ישראל

הפחתת דירוג האשראי הכפולה של ישראל ע"י חברת "מודי'ס", וההודעה שליוותה אותה, חשפו את עומק אי האמון של ענקיות האשראי בעולם בהתנהלות הכלכלית של ישראל. חברת הדירוג הבינלאומית דחתה את הבטחותיו של שר האוצר באשר ליעדי גירעון נמוכים וצמיחה גבוהה - והנטל הכלכלי המוערך במיליארדים ייפגע בכולנו

זמן צפייה: 02:12

הדרמה הכלכלית בישראל: הורדת דירוג האשראי הכפולה לרמה של Baa1 על-ידי חברת הדירוג הבינלאומית "מודי'ס", וההודעה שליוותה אותה - חשפו עד כמה עמוק אי האמון בהתנהלות הכלכלית של ישראל מצד ענקיות האשראי בעולם.

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבטיח בהצהרותיו הרבות גירעון של עד 6.6% השנה, אך ב"מודי'ס" קובעים, בלי להסס, שהמספר האמיתי הוא לפחות 7.5% - בור של כ-140 מיליארד שקלים בין הכנסות הממשלה לבין ההוצאות שלה.

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס

על חבילת הגזירות ששר האוצר הציג, הכוללת מיסים וקיצוצים בהיקף של כ-35 מיליארד שקלים, כתבו בחברת הדירוג הבינלאומית: "נותר לראות אם צעדי החיסכון האמורים אכן ייושמו כפי שהוצע". כלומר, גם ב"מודי'ס" מביעים אמון מוגבל במהלכים. אולי יקרה - ואולי לא.

הפער הזה גם מסביר גם מדוע מודי'ס הניחה שנגיע ל-6% גירעון - למרות שסמוטריץ' הציג יעד גירעון סביר של 4% בלבד ל-2025. כמו כן, למרות שבמשרד האוצר מאמינים כי באותה השנה נראה צמיחה גבוהה במיוחד, ענקית הדירוג צופה שליש מזה - אחוז וחצי בלבד - כלומר, בלי התאוששות מהירה במשק.

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, אתמול שר האוצר סמוטריץ' טען כי "אחרי ניצחון של ישראל במלחמה, דירוג האשראי יעלה חזרה". אך בחברת "מודי'ס" מדברים אך ורק על שיפור בתחזית בלבד מ"שלילי" ל"יציב" בהמשך, וזאת לאחר שתושג רגיעה ביטחונית.

זהו נושא משמעותי וחשוב בעיצומה של המלחמה, משום שמשקיעים מסביב לעולם, כולל בנקים זרים וקרנות פנסיה, מחליטים אם להשקיע במדינה על בסיס הדירוג של 3 סוכנויות - שכולן כבר פגעו לנו בציון. כשישראל נתפסת כהשקעה מסוכנת, הריבית על הלוואות שתגייס בחו"ל למימון המלחמה המתייקרת עלולה להמשיך ולגדול. הנטל, בהיקף של מיליארדי שקלים, ייפגע בכולנו - משרתי המילואים, המפונים, והנפגעים. זאת, לא רק בגלל ההסלמה, כמו שמספרים לנו בממשלה - אלא גם בשל האמינות הנמוכה שהשוק מייחס לשר האוצר.