"תעלו מחירים? אכנס בכם": המסר של ברקת לחברות המזון הגדולות

פרסום ראשון: אחרי שהכריזו על העלאת מחירים, ובשעה שקבינט יוקר המחיה לא התכנס מפרוץ המלחמה, שר הכלכלה קיים סבב פגישות עם המנכ"לים - ואיים לפעול נגדם אם לא יקפיאו את ההחלטה. המנהלים הסבירו: "המחירים העולמיים בעלייה, אין לנו ברירה", השר לחץ: "העם המלחמה, כנסו תחת האלונקה"

שר הכלכלה ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחרי שחברות המזון הגדולות במשק הודיעו על העלאת מחירים, שר הכלכלה ניר ברקת עובר מחברה לחברה ומבקש להקפיא את ההחלטה, כך פרסמנו הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. עד כה, ברקת נפגש עם 5 מנכ"לים, ואיים: "אכנס חזיתית במי שיעלה מחירים". זאת, בשעה שקבינט יוקר המחיה לא התכנס מאז פרוץ המלחמה.

בין השאר, נועד השר עם מנכ"ל "קוקה-קולה", שהסביר: "הכול יקר - הארנונה, החשמל, המים. אין לנו הרבה ברירות". ברקת השיב כי החברה אינה עומדת בפני פשיטת רגל וכי "הציבור לא יסלח למי שיעלה מחירים בשעה הקשה הזו". לפי הדיווחים, בשלב הזה המנכ"ל יצא להתייעצויות, וכששב הודיע על הקפאת הצעד, שהחברה טרם הכריזה עליו רשמית.

ברקת חזר על הדברים גם בפגישתו עם מנכ"ל יצרנית הסלטים "שמיר", שהודיעה בשבוע שעבר כי תעלה מחירים ב-15%. המנהל טען כי ה"מחירים העולמיים בעלייה", וכי "אין ברירה אלא להעלות מחירים", ברקת לחץ - אך עדיין לא ברור אם החברה תבלום את העלייה המשמעותית.

Whatsapp Image 2023 05 21 At 1
ברקת: "הציבור לא יסלח למי שיעלה מחירים". סופרמרקט בקצרין | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בפגישה נוספת שקיים שר הכלכלה עם יצרנית הטחינה הגדולה "אחווה", הסבירו המנהלים כי מחיר המוצר עולה בשל עליית מחירו של חומר הגלם בעולם. ברקת שוב טען: "העם במלחמה, איפה הסולידריות שלכם?", והמנכ"ל השיב כי בחברה ישקלו את ההקפאה ויחזרו לשר עם תשובה. הוא, בתגובה, איים: "אכנס חזיתית במי שיעלה מחירים".

שיחות דומות התקיימו גם עם ראשי החברות "שסטוביץ'" ו"סוגת", והשר צפוי להיפגש בימים הקרובים עם מנהלי יצואניות ויבואניות מזון נוספות שהודיעו על העלאת מחירים - אף כי נראה שאין לו מנוף לחץ ממשי עליהן.