צונאמי עליות המחירים: גל ההתייקרויות לא נעצר

ממדד המחירים לצרכן עולה כי מחירי הדירות שברו שיאים, ועלו בשנה האחרונה בכמעט 18 אחוזים, נתון שמרחיק דור שלם של צעירים מהנכס הראשון בישראל, וגם מחירי המזון ממשיכים לעלות. הממשלה מסונדלת ביכולת שלה להתמודד - הן בשל הבחירות והן בשל המלחמה באוקראינה

זמן צפייה: 07:15

חשבנו שגל ההתייקרויות הגיע לשיא, אך הערב (שני) התפרסם מדד המחירים לצרכן, והמספרים הכו אותנו בפנים. בראש הדירוג - מחירי הדירות ששברו שיאים, ועלו בשנה האחרונה בכמעט 18 אחוזים.

מצעד הנתונים המלא הולך ומרחיק דור שלם של צעירים מהנכס הראשון בישראל. בתוך חודש עלו מחירי הדירות בשני אחוזים, וחוזי השכירות החדשים זינקו בשבעה אחוזים לעומת המדד הקודם. בחידוש של חוזה שכירות קיים - כמעט ארבעה אחוזי עלייה.

בחישוב חודשי, מדד המחירים לצרכן זינק ב-1.1% - העלייה החדה ביותר של המדד מאז 2009. בשנה האחרונה האינפלציה מסתכמת ביותר מחמישה אחוזים, הרחק מעל היעד שקבעה הממשלה עצמה. יש לומר כי ממשלת לפיד מסונדלת ביכולת שלה להתמודד עם גל ההתייקרויות, הן בשל הבחירות שלא מאפשרות להעביר תקציב מדינה, חוק הסדרים או כל רפורמה לטיפול ביוקר המחיה, והן בשל המלחמה באוקראינה, שמקפיצה את מחירי התשומות ברחבי העולם.

הכדור לפיכך מתגלגל אל עבר המגרש של נגיד בנק ישראל, ולפי ההערכות לפרופ' אמיר ירון לא תישאר ברירה - אלא להעלות שוב את הריבית, אולי אפילו בחדות, בפעימה הקרובה. בבנק ישראל מן הסתם יקראו טוב את הנתונים של הלמ"ס על גל ההתייקרויות הזה במשק, וזה עלול לייקר את החובות ואת המשכנאות, שמשפיעות על עלות הנדל"ן בישראל, ובעצם להפוך את החיים של כולנו לעוד יותר יקרים.

גם מחירי המזון התייקרו, כאשר סעיף הפירות עלה ב-8.5%, וגם הקמח הלבן, החלות והלחמים התייקרו בצורה משמעותית על רקע המלחמה באוקראינה. כשמסתכלים על העלייה הכוללת של ענף המזון, שמסתכמת לפי המדד בחצי אחוז, אין ספק שבלי המחאה והלחץ הגדול על היצרנים - היינו יכולים לראות עליית מחירים גבוהה יותר. גם סעיף הנופש התייקר מאוד, כאשר למרות הירידה בדולר ובאירו החופשות התייקרו ב-7.7%.

תל אביב
תל אביב | צילום: רויטרס

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות בחודשים מאי עד יוני, לעומת החודשים אפריל עד מאי, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות, כאשר העלייה החדה ביותר במחירים נרשמה במחוז ירושלים, שם התייקרו הדירות בשיעור של 3%. במחוז צפון עלו המחירים ב-2.6%, במחוז חיפה ב-2.3% ובמחוז תל אביב ב-2%.

במדד מחירי הדירות החדשות נמצא כי מחיריהן עלו ב-2.1% בחודשים מאי עד יוני, לעומת החודשים אפריל עד מאי, והשלימו בכך עלייה של 17.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חוזי השכירות החדשים עלו ב-7% וחוזי שכירות מתחדשים עלו ב-3.5%. עליות מחירים בולטות נרשמו גם בסעיף הפירות (8.5%), ותחבורה (3.3%). ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הלבשה והנעלה, שירד ב-4%.