בנק ישראל החליט שלא להוריד את הריבית: תישאר ברמה של 4.5%

בפעם השלישית ברציפות, הוחלט להשאיר את הריבית ללא שינוי - בשל עליית האינפלציה והגירעון הממשלתי הגבוה, ולמרות כוונת בנק ישראל להקל על הלווים בתקופה זו. מאז תחילת המלחמה, הריבית ירדה פעם אחת בלבד - בשיעור של 0.25% בחודש ינואר

זמן צפייה: 02:27

בנק ישראל החליט היום (שני) להשאיר ללא שינוי את גובה הריבית במשק, שתישאר ברמה של 4.5%. זאת, בשל עליית האינפלציה והגירעון הממשלתי הגבוה - ולמרות כוונת בנק ישראל להקל על הלווים בתקופה זו. המשמעות: אין הקלה על נוטלי המשכנתאות.

מדובר בפעם השלישית ברציפות ששיעור הריבית נותר זהה. החלטה דומה התקבלה בפעם האחרונה בתחילת אפריל, אז הסביר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי הצעד בא "בתגובה על ההתפתחויות הביטחוניות", והוסיף: "גם לאחר ההרעה בתחזית, אנחנו מביאים בחשבון שהסיוע האמריקני יוזרם כמתוכנן - אחרת יהיו שינויים בנתונים".

גם בפברואר, למרות בלימת האינפלציה, הודיע פרופ' ירון כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי, בשיעור של 4.5%. הנגיד נימק את החלטתו ומסר כי "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה".

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מאז 7 באוקטובר, הריבית ירדה פעם אחת בלבד, וזאת בשיעור של 0.25% בחודש ינואר. במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה, אמר הנגיד: "חייבים לצמם הוצאות כבר ב-2024, זה מעין 'מס רצינות' שצריך להראות לשווקים הבינלאומיים. אי-התמודדות כעת בהתאמת התקציב עלולה להתבטא בנזק כבד לכלכלה הישראלית בשווקים העולמיים", אמר, והדגיש: "אין ארוחות חינם; מה שדוחים לעתיד - בסוף עולה יותר ומצריך כאב גדול יותר. ככל שהדברים לא מבוצעים בזמן, גדל החשש מהגעה לנקודת הפיתול שבה השווקים הזרים יתמחרו ביתר את הסיכונים שמייצרת ישראל".