הסוף למשבר במפעל פניציה: "מתחייבים שלא לפטר ב-5 השנים הבאות"

שר הכלכלה הודיע כי "גיבשנו הסדר של 15 מיליון שקלים שייתן שקט תעסוקתי והגענו גם לפיתרון התעסוקה בשבת על ידי גוי שבת". כזכור, 160 עובדים עמדו בפני סכנת פיטורין בשל חרם חרדי על המפעל

זמן צפייה: 00:22

הסוף למשבר במפעל פניציה בירוחם: שר הכלכלה, אלי כהן, סייר היום (שלישי) בעיר והודיע כי הצדדים הגיעו להסכמה, שתביא לשקט תעסוקתי של חמש שנים. "גיבשנו עם מפעל פניציה הסדר של 15 מיליון שקלים. מצאנו גם פתרון לתעסוקה בשבת, באמצעות העסקה של גוי שבת", אמר כהן. יו"ר רשות ההשקעות נחום איצקוביץ הסביר כי בתמורה לוויתור הרשות על 15 מיליון שקלים שהיה על המפעל לשלם, הוא התחייב שלא לפטר את 240 העובדים בחמש השנים הבאות.

איצקוביץ הוסיף כי "ההסדר שגובש עם פניציה הוא ייחודי, הוא התגבש במשך למעלה משנה. המפעל עמד בלמעלה ב-85% מיעדי התוכנית שנבחנו על ידינו במהלך השנה האחרונה. הם לא עמדו בתנאי של יצואנים, אז אנחנו בעצם מוותרים על 15 מיליון ש"ח שהם צריכים לשלם כי הם לא עמדו ביעד. מנגד, הם מתחייבים שלא לפטר את העובדים בחמש שנים הבאות".

שר הכלכלה הציג את הפתרונות שגיבשו משרד הכלכלה והמפעל. "נעבוד מול פניציה לקדם מסלולי פיריון ונפעל על מנת שהם יוכלו להתמודד במסלולים אלו", אמר. "בסוגיית השבת, דעתי היא שיש לשמור על הסטטוס קוו והמפעל פועל בנושא זה עשרות שנים. החברה מקדמת מתווה של גוי של שבת, צריך להבהיר שכל חברות הזכוכית בעולם עובדות 24/7", הוסיף שר הכלכלה.

עוד כתבות בנושא:

עוד מפעל גדול בדרום הודיע על סגירה: 240 עובדים בסכנת פיטורים

מפעל נוסף בדרום הארץ נסגר: "נתתי את חיי למקום הזה"

"אין לנו מקור הכנסה אחר": שלושה דורות נפרדים מהמפעל שהפך בית

עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל
עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל | צילום: חדשות 13

כזכור, 160 עובדים במפעל פניציה עמדו בפני סכנת פיטורין בעקבות חרם שהטילו החרדים על תוצרתו. המפעל הנמצא בירוחם מייצר מכלי זכוכית לתעשיית המשקאות והמזון בארץ ובחו"ל. בין השאר מייצר המפעל בקבוקים שמשמשים את תעשיית היין הכשר בארץ. פניציה עלתה לכותרות בחודש שעבר לאחר שחסידות גור החרדית הודיעה כי תחרים את הבקבוקים שהמפעל מייצר, בשל עבודת הכבשן שנותר דלוק גם ביום שבת. יש לציין כי מאז הקמת המפעל לפני יותר מ-80 שנה, עובד כבשן הזכוכית שבעה ימים בשבוע. זאת, בשל הטרחה הרבה הכרוכה בכיבויו והדלקתו מחדש בכל פעם.

כזכור, בחודש האחרון התפתח משבר תעסוקתי משמעותי בדרום - כחמישה מפעלים מרכזיים, ארבעה מהם באיזור ירוחם, נסגרו בשבועות האחרונים או הודיעו כי ייסגרו בתקופה הקרובה. בשבוע שעבר הודיע מפעל של חברת אמיליה קוסמטיקס לבעלי המניות כי תסגור את המפעל שלה בירוחם, הפועל זה 38 שנה ובין מותגיו המפורסמים היה גם סבון נקה. לדברי החברה, ההחלטה בשל "מגמות שליליות שמאפיינות את התקופה האחרונה ונמצאות במגמת החרפה בחודשים האחרונים, שגרמו לשחיקה ברווח התפעולי של המפעל בירוחם ולהפסד".

מפעל אמיליה קוסמטיקס
מפעל אמיליה קוסמטיקס | צילום: ואללה, בני בן סימון

במפעל מועסקים 240 אנשים, שנמצאו כולם בסכנת פיטורין. בהודעת אמיליה קוסמטיקס נכתב כי "מתוך דאגה כנה לעובדי האתר ועתידם, הציעה ההנהלה לנציגות העובדים להיכנס למו"מ מיידי לסיכום תנאי הסגירה של האתר, שכבר החל". עוד נכתב כי להערכת החברה, בעקבות החלטתה לסגור את אתר הפעילות שלה בירוחם ייגרם לה הפסד חד פעמי של כ-25 מיליון שקל.

מפעל "נגב קרמיקה" פיטר 140 עובדים עם סגירתו, ו"פריגו" החליט למכור את המפעל ובכך מעמיד בסימן שאלה את עתידם המקצועי של 600 העובדים שם. בתחילת החודש, התבשרו 119 עובדים במפעל "חרסה" שאיבדו את מקום עבודתם בשל העברת הייצור לטורקיה.