תוכנית בנק ישראל לעצירת גל הפיטורים: ביטול תשלומי פנסיה

פרסום ראשון: הבנק ממליץ לבטל את חובת ההפרשות של המעביד עד לשכר של 7,000 שקלים, כדי להוריד את עלויות ההעסקה. ההנחה היא שככל שהעובדים יהיו יותר זולים - כך המעסיקים יימנעו מפיטורים

זמן צפייה: 02:31

בבנק ישראל מוטרדים מגל הפיטורים המתרחב במשק, וגיבשו יוזמה שנויה במחלוקת לעצירת המגמה. לפי התוכנית שהגו, תבוטל חובת ההפרשות של מעביד לפנסיה עבור 7,000 השקלים הראשונים שמרוויח העובד.

המשמעות היא שעובדים, חלקם הגדול בשכר נמוך, יפסיקו לקבל עד סוף המשבר תשלומים לפנסיה. הכוונה היא לעצור את גל הפיטורים ההולך ומתרחב באמצעות הורדה בעלויות ההעסקה של חברות, בהנחה שככל שעובדים יהיו יותר זולים - המעסיקים יימנעו מלפטר אותם בהיקפים נרחבים.

המתווה מעורר שתי בעיות. ראשית, פגיעה משמעותית בשכר לטווח ארוך לאנשים שלא בהכרח אמידים, וכן חשש מיצירת תקדים – ומכך שבהמשך יוחלט לוותר גם על ימי חופשה, דמי הבראה ומרכיבים נוספים. רעיון נוסף שעלה הוא לשלם מענקים בשיטת הגזר למעסיקים שיחליטו להשאיר את עובדיהם לזמן ארוך.

עוד בחדשות 13:

הרכב קבינט הקורונה צומצם; הממשלה העבירה את תוכנית המענקים

בידוד מקוצר ובדיקת קורונה טרם הטיסה: המתווה לפתיחת השמיים

בשיא המשבר: החשב הכללי של משרד האוצר התפטר מתפקידו

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: משרד האוצר

שר הכלכלה עמיר פרץ התייחס להצעת בנק ישראל: "לכל רעיון שנועד לפגוע בתנאי העובדים החלשים אין מקום במדינת ישראל בכלל, ובוודאי בימי קורונה. דווקא בימים אלה, צריך להשקיע בהשבחת כוח העבודה ובבניית מקומות עבודה עם שכר גבוה, ומי שרוצה לעודד תעסוקה ולצמצם אבטלה, יש לאמץ את הצעתי להחיל את המודל הגרמני בישראל".

בתוך כך, הממשלה אישרה היום (ראשון) את תוכנית "מענק לכל אזרח", כך שבקרוב - כמעט כל אזרח במדינת ישראל יקבל מענק על סך 750 שקלים, זאת על מנת לנסות ולהניע את פעילות המשק, שנפגע קשות בשל משבר הקורונה. במהלך הדיון על אישור התוכנית - שתובא לחקיקת בזק בכנסת, הזהיר שר האוצר ישראל כ"ץ כי "אם התקציב לא יעבור - שנת הלימודים לא תיפתח".

לפי התוכנית, מקבלי קבצאות יהיו זכאים ל-750 שקלים נוספים. כמו כן, רווקים יזכו למענק מלא של 750 שקלים - למרות שכמעט וכלל לא נכללו בתוכנית. מנגד, עובדי המגזר הציבורי שמרוויחים יותר מ-30 אלף שקלים בחודש לא יקבלו מענק כלל, וכך גם אזרחים שמרוויחים יותר מ-640 אלף שקלים בשנה.

שר האוצר ישראל כ''ץ
שר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

בעקבות התנגדות שר האוצר, לא יוטל מס על אף אזרח שיקבל את המענק. כ"ץ, כזכור, גם הביע התנגדות למתן מענק מופחת לרווקים: "אני מתנגד לניסיונות להחריג את ציבור הרווקים מתוך המענק המיוחד המתוכנן עליו החליטה הממשלה. זו תהיה פגיעה קשה בחיילים וסטודנטים ורבים אחרים שתרמו ותורמים לחוסנה של ישראל ולכלכלתה".

עקב דרישת כחול לבן, הוחלט כי מקבלי קצבאות, כאמור, כגון קצבת סיעוד, קצבת נכות, הבטחת הכנסה, עולים חדשים נזקקים, מובטלים מעל גיל 67 וקשישים מקבלי הבטחת הכנסה יזכו למענק כפול. מדובר בכ-800 אלף אזרחים, ועלות התוספת תהיה כחצי מיליארד שקלים.