בצל המהפכה המשפטית וההסלמה: השקל בשפל של כ-3 שנים מול האירו

חשש כבד בשוק ההון: השקל נחלש לשפל חדש - והמשקיעים מתכוננים להורדת דירוג האשראי בדו"ח של "מוד'יס" שצפוי להתפרסם בסוף השבוע. לראשונה: קצב האינפלציה בארה"ב ירד מתחת לנתון בישראל. בעקבות ההתפתחויות: דריכות לקראת פתיחת שבוע המסחר בבורסה בת"א

זמן צפייה: 01:52

המשק ישוב מחר (חמישי) לפעילות מלאה אחרי פגרת החגים, בצל ההיחלשות הדרמטית של השקל מול הדולר האירו לשפל של שלוש שנים. הסיבה - החשש מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל כבר ביום שישי הקרוב.

שני האיומים המרכזיים על הכלכלה הישראלית כיום הם המהפכה המשפטית וההסלמה הביטחונית, שמעכירים את אווירת החג בשוק ההון המקומי. השקל נחלש דרמטית ביומיים האחרונים מול רוב המטבעות המרכזיים בעולם, הדולר מתחזק אל מול השקל בקפיצה משמעותית לעומת תחילת החג - והאירו מחליף קידומת ל-4.30 שקלים. מדובר בשער שיא לאירו ובשפל לשקל.

אז למה זה קורה דווקא עכשיו? החשש הוא שחברת דירוג האשראי מודי'ס תפרסם ביום שישי הקרוב סקירה על הכלכלה הישראלית, שבה היא תפחית את תחזית הדירוג שלה חודשים קדימה. עם זאת, יודגש כי אין מדובר בהורדה מידית של דירוג האשראי הישראלי, אבל לשוק ההון מדובר ברמז עבה מאוד, שעלול להספיק בכדי להסית מישראל כספים למקומות אחרים. כמו כן, באופן כללי, די ברור שהמשקיעים מעדיפים כרגע אפיקים ששני האיומים שהוזכרו לעיל לא רובצים מעליהם - ולכן חלק גדול מהכסף נודד אל מעבר לים.

בתוך כך, לראשונה קצב האינפלציה בארצות הברית ירד ב-12 החודשים האחרונים לעומת ישראל, שקצב ההתייקרויות בה היה בערך חצי עד לפני כמה חודשים. כלומר, ישראל מתייקרת יותר מארה"ב. כמו כן, בעקבות ההתפתחויות, קיימת דריכות רבה לקראת חידוש המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב.