בתוך שנה: צניחה של כ-20 אחוזים בהתחלות בנייה בישראל

בצל הזינוק בריבית האשראי, נתונים חדשים שפורסמו מצביעים על ירידה חדה בהתחלות הבנייה בין יולי 2022 ליוני האחרון. הערים שבהן הייתה הירידה החדה ביותר: בית שמש, רעננה וירושלים. לעומת זאת, בתל אביב התחלות הבנייה ירדו באחוזים בודדים בלבד

אתר בנייה

בצל הזינוק בריבית על האשראי, נתונים חדשים חושפים היום (רביעי) כי בשנה האחרונה חלה צניחה בהתחלות הבנייה בישראל. מיולי 2022 ועד יוני 2023 החלה בנייה של 57,780 דירות - ירידה של 20.3% לעומת 12 החודשים שלפני כן.

בערים מסוימות חלה ירידה חדה אף יותר בהתחלות הבנייה, כאשר בירושלים היו כ-43% פחות התחלות בנייה, כמו גם באשקלון, נתניה ואשדוד. בבית שמש ורעננה חלה ירידה של יותר מ-50% ואילו בתל אביב ירידה של 6.4% בלבד.

Whatsapp Image 2023 06 18 At 0
אתר בנייה | צילום: דוד כהן, פלאש 90

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הגיב: "קצב התחלות בנייה צנח מכמעט 80 אלף דירות אשתקד להיקפי בנייה של 2016-2015. ההפרש בין מספר היתרי הבנייה להיקף התחלות הבנייה נוצר בשל הקשחת תנאים של בנקים במתן ליווי ותלות בקבלת צו התחלת עבודה מהעירייה שכל מטרתו, עיכוב בנייה ומתקבל כיום עד שנה לאחר קבלת היתר הבנייה. הממשלה חייבת להגיב עכשיו ומיד. ברכנו על עצירת זינוק מחירי הדירות".

"יציבות המחירים מקלה עלינו, מפחיתה את מחירי הקרקע ושומרת יציבות ברוכה. בלי התערבות הממשלה עכשיו, סביר להניח שהרוכשים שיושבים על הגדר ישובו לשוק בקרוב. על ניצנים של חזרה כבר דווחו יזמים בתקשורת, והמחסור בדירות שמתרחב בכל יום יביא לחזרה לזינוק מחירים ויפגע בציבור כולו. שוכרי הדירות הם הנפגעים הקשים ביותר. צעד חיוני של הממשלה שישפיע מיידית על שוק הדיור הוא הפחתת מס הרכישה למשקיעים שיוסיף דירות להשכרה ויעורר התחלות בנייה. ללא התערבות המדינה, גם רוכשי הדירות ישלמו קנס ענק על התקופה הזו ושאר הציבור שיפגע בגלל הפסד הכנסות ממסים של המדינה בהיקף של מיליארדי שקלים".