הריבית צפויה לעלות שוב - והחזר המשכנתא יזנק: "גדול עלינו"

בני זוג ממודיעין יצאו מעסקת נדל"ן ברגע האחרון בגלל עליית ההחזר ב-700 שקל, אם חד הורית מראשל"צ תשלם קרוב לאלף שקלים יותר: נגיד בנק ישראל צפוי לעלות את הריבית בפעם הרביעית ב-4 חודשים, מהלך שיעלה שוב את ההחזר החודשי של המשכנתא: "לא מסוגלים לקנות דירה"

זמן צפייה: 01:33

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי לפרסם אחר הצהריים (שני) את החלטתו לגבי העלאה נוספת של הריבית במשק. לפי הערכות, ירון יודיע על עלייה נוספת – הרביעית בארבעה חודשים – דבר שצפוי להקשות עוד יותר על נוטלי המשכנתאות.

רועי לוי מתגורר עם אשתו ושני ילדיו הקטנים בשכירות בעיר מודיעין. לפני כחודש הוא היה כפסע מרכישת דירה, אך העלייה בריבית גרמה לו להבין שהוא צריך לנטוש את עסקת הרכישה באמצע. "לפני ארבעה חודשים התחלנו לחפש דירה לקנייה פה במודיעין. תהליך החיפוש הוא מאוד ארוך ומייגע, עברנו המון דירות. לפני כמה שבועות מצאנו דירה והגענו למחיר שרצינו", מספר רועי לחדשות 13.

מחירי הדיור ממשיכים לעלות. אתר בנייה
מחירי הדיור ממשיכים לעלות. אתר בנייה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"עוד בתחילת יולי קיבלנו אישור עקרוני למשכנתא, דובר על החזר חודשי של 6,500 שקלים. זה התאים לנו וחשבנו שזהו, יש לנו דירה, הגשנו את החלום. במהלך החודש האחרון הריבית עלתה מאוד, זה גרם לזה שההחזר החודשי יעלה ב-700 שקלים נוספים", מתאר לוי. "הבנו שזה גדול עלינו וירדנו מהעסקה. לצערי אנחנו לא מסוגלים לקנות דירה היום".

גם מרי דותן, אם חד הורית מראשון לציון, חוששת ומוטרדת מהמצב. "גם הפריים וגם המדד עלו ולכן ההחזר החודשי שלי עלה בצורה משמעותית, קרוב לאלף שקלים", היא אומרת. "יוקר המחיה עולה והשכר לא מתעדכן. אם לא יהיו שינויים, אני באמת לא רואה איך אוכל להמשיך במצב הנוכחי".

רועי לוי

מרי דותן

יועץ המשכנתאות אביחי מולה

יועץ המשכנתאות אביחי מולה מסביר כי עליית הריבית בחודשים האחרונים והצפי לעלייה נוספת גורמת כבר לשינוי דפוס ההתנהגות בקרב רוכשי הדירות. "חלקם מבינים שכבר לא יוכלו לקחת את גובה המשכנתא שרצו ואנחנו גם רואים ביטולי רכישות לפני חתימת הסכם. אלה דברים חריגים".

פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, שמתמודד בבחירות הקרובות כראש המפלגה הכלכלית, הסביר: "חייבים להעלות את הריבית פעם נוספת כי זה המשך ישיר למגמה שהחלה עם עליית הריבית הראשונה. עליית הריביות משפיעה על האינפלציה. הממשלה תצטרך להפחית את המע"מ ולבטל את הטבות המס לחברות הגדולות".