לראשונה מזה 20 שנה: האירו התדרדר וירד מתחת לדולר

לאחר העלאת הריבית של בנק ישראל, קריסת שני המטבעות הזרים הפופולריים בעולם מתבטאת בין היתר בשפל חסר תקדים מול השקל. הירידה נובעת בין היתר מסנקציות קשות כלפי רוסיה לצד ריבית נמוכה באירופה, שמושכת משקיעים דווקא לארצות הברית. המשמעות: הייצואנים ייפגעו - והנופשים יהנו מהוזלה דרמטית בחגים

זמן צפייה: 02:05

לראשונה מזה 20 שנה, הבוקר (שלישי) ניתן היה לקבל עבור אירו אחד 99 סנט אמריקני בלבד, במה שנצפה כמו חולשה אירופאית שאיש לא צפה את גודלה - על רקע משבר עמוק בכלכלה ביבשת. הסיבות לצניחת המטבע הן בין היתר הסנקציות שהוטלו על רוסיה בראשותו של פוטין, וגם בשל הריבית הנמוכה באירופה, לעומת ארצות הברית - מה שמושך משקיעים רבים לאמריקה.

שני המטבעות, הדולר והאירו, נחלשו היום מול השקל, על רקע ההחלטה של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להעלות את הריבית בשלושת רבעי האחוז, כלומר מדובר בעוד כסף זר שנכנס לארץ, לאפיקי ההשקעות האטרקטיביים, ומפיל את המטבעות הזרים. לכן, לצורך העניין, נופשים באירופה יוכלו בין היתר לקנות את המטבע המקומי הרבה יותר בזול.

מנגד, היצואנים לאירופה ולארצות הברית יקבלו הרבה פחות שקלים תמורת כל דולר ואירו שימכרו בחו"ל, ועם זאת הם ימשיכו לשאת בהוצאות הכבדות של שכירות, תשלומי שכר ומסים הקיימים בישראל.