נתניהו הציג את תוכנית המענקים: "צריך להניע את גלגלי הכלכלה"

ראש הממשלה הודיע כי משפחה עם ילד אחד תקבל 2,000 שקלים, שני ילדים - 2,500 שקלים, ושלושה ילדים ומעלה - 3,500 שקלים. כל אזרח מעל גיל 18 יקבל 750 שקלים. "נדרשת תמיכה אוניברסלית לכולם"

זמן צפייה: 30:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו הערב (רביעי) את תוכנית הסיוע הכלכלית להמונים שקידם היועץ הכלכלי של רה"מ אבי שמחון. זאת, חרף התנגדותם של בכירי משרד האוצר והביקורת על המהלך מצד גורמים נוספים. היקף חלוקת המענקים עומד על סכום כולל של 6 מיליארד שקלים.

"החלטנו על תמיכה כלכלית נוספת לכל אזרחי ישראל", הצהיר נתניהו. "זה צעד שמתווסף לתוכנית הכלכלית שהצגנו לפני שבוע, ולצעדים הכלכליים שעשינו באפריל ובמאי. לפי התוכנית, משפחה של זוג הורים עם ילד אחד תקבל 2,000 שקלים מענק. משפחה עם שני ילדים – 2,500 שקלים, שלושה ילדים ומעלה – 3,000 שקלים. כל השאר - 750 שקלים לכל אדם. אנחנו נותנים את הכסף כי אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. כשאנחנו נותנים להם את הכסף הזה זה מעודד את הצריכה ואת התעסוקה. הוא יניע יותר מהר את גלגלי הכלכלה. כך עובדת הכלכלה".

[brightcove_iframe video_id='news-economics-economy-part-2007152140' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו מציג את פרטי תוכנית המענקים' kid='1_jxz71ktv' duration='225'']

עוד בחדשות 13:

אדלשטיין: "אם ארגז הכלים המלא לא יעמוד לרשותנו – נגיע לסגר"

עד 3,000 שקל למשפחה: עימות באוצר על תוכנית לחלוקת כסף לציבור

בכירים באוצר: "נתניהו שופך מזוודות של כסף שאין לנו"

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"אחרי אישור התוכנית, רוב האזרחים יקבלו את הכסף תוך ימים באמצעות המנגנון של ביטוח לאומי, אבל אנחנו צריכים להעביר את זה", אמר נתניהו. "אני מקווה שנוכל להסתפק בהחלטת ממשלה, אבל אם בכל זאת נצטרך לחוקק את המענק הזה - אני מצפה מכל סיעות הבית לתמוך בו כדי שנוכל להעביר את הכסף אליכם במהירות. הדגש הוא על מהירות. אם נתחיל להתווכח על קריטריונים 'למה זה מקבל וזה לא', זה ייקח הרבה זמן. צריכים תמיכה אוניברסלית לכולם כדי להניע את הגלגלים, כדי שאף אחד לא ייפול בין החורים".

נתניהו הוסיף: "אנחנו נביא עוד תוכניות של עזרה כספית ושל תמריצים לשיקום הכלכלה. נספק לכם ודאות כלכלית ככל שיידרש בכל תקופת הקורונה. בנוסף, הנחתי להביא תוך 48 שעות צעדים נוספים שיעזרו לנו לשטח את העקומה. קיבלנו החלטות מהירות וטובות בגל הראשון וזה הביא אותנו למצב מצוין. עכשיו צריכים לנקוט צעדים נחושים כדי לחזור לשם ולהצליח אף יותר".

עוד אמר ראש הממשלה: "אני שומע על נציג ציבור שקורא למרי אזרחי. ישראל היא דמוקטיה חופשית, חירות הביטוי שמורה לכל אדם ולכל קבוצה – בטח בתקופה של מצוקה כלכלית, אבל ביטול האחריות והכללים זה סכנה ממש. אנשים נדבקים כי הם לא שומרים על הכללים בהפגנות ואחר כך מדביקים אחרים – זה פשוט אסון. ראינו לא סתם מחאה, ראינו אלימות נגד שוטרים ונגד אזרחים והאלימות הזו ראויה לכל גינוי. אין מקום לנבחרי ציבור להגיד להפר את ההנחיות - אין  לאף אחד זכות לעשות זאת".

על חשיפת חדשות 13, לפיה דרש לפטר את ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, אמר נתניהו: "זו לא הפעם הראשונה שאני מתווכח עם פקידים. פקידים הרבה פעמים מתנגדים למה שאני מבקש וזה לא רק פה, זה גם בתחום הביטחוני ובעוד תחומים. בסוף האחריות היא עליי. אני עושה את מה שאני מאמין בזמן הזה. אני מבקש שלא ייתנו לי הרצאות על כלכלה".

שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ | צילום: חדשות 13

שר האוצר ישראל כץ נשא דברים אחרי נתניהו. "התוכנית הזאת היא צעד משלים לתוכנית הרשת הכלכלית שפרסמנו לפני כשבוע. הצעד הזה הוא לא צעד כלכלי קלאסי, התוכנית מדברת על מתן רשת ביטחון של שנה שלמה לשכירים, לעצמאים, לבעלי העסקים. הצעד הזה מאפשר להזרים כספים במהירות בלי קריטריונים – בניגוד לתוכנית המסודרת, כדי לאפשר להתניע את הצמיחה ואת הביקוש ולגעת בכלל האנשים במדינת ישראל". עוד אמר כץ: "אני אישית חושב שאסור לסגור את המשק הישראלי בשום פנים ואופן. גם רה"מ חושב כך".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בתגובה לתuכנית המענקים: "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה למסיבת העיתונאים: "הביטוח הלאומי יבצע כל משימה שתוטל עליו בהתאם להחלטות הממשלה, בדיוק כפי שעשינו עם העברת המענקים לציבור בתחילת משבר הקורונה וביניהם לילדים, לאזרחים ותיקים, הבטחת הכנסה, נכים ועוד. לאחר אישור הממשלה, הביטוח הלאומי יפעל ליישם את הנדרש באחריות ובתחושת שליחות ציבורית, תוך כדי עדכון שוטף של מקבלי ההחלטות והציבור".

מ"קבינט הקורונה האזרחי", שהקים ח"כ נפתלי בנט, נמסר: "זו לא תוכנית אלא פיזור כסף ללא היגיון. אין כאן יצירת מקומות עבודה. אין כאן עזרה לנפגעי הקורונה. במקום לחלק שוברים וזיכויים על סיפון הטיטאניק, תתחילו כבר לסגור דלתות ביטחון ולנווט הצידה מהקרחון.  איפה הפרוייקטור? מערך קטיעת ההדבקות? הגדלת קיבולת הבדיקות?".