למי זה כדאי וכמה תחסכו: כל מה שצריך לדעת על מהפכת המשכנתאות

העובדה ששני שלישים מהסכום יהיו תלויים בגובה הריבית במשק, תאפשר למשפחה שלקחה משכנתא של 800 אלף שקלים ל-25 שנה - לחסוך כ-300 שקלים בחודש. עם זאת, הרפורמה טומנת בחובה גם כמה סיכונים

זמן צפייה: 02:19

בנק ישראל הודיע אתמול (שני) על צעד משמעותי שהקפיץ את שוק הנדל"ן – מתחילת 2021, הוא יאפשר לקחת משכנתא כאשר שני שלישים מהסכום יהיו תלויים בגובה הריבית במשק. עד כה, היה אפשר לעשות זאת רק עם שליש מהמשכנתא ויתר הסכום הוצמד לריבית קבועה וגבוהה יותר.

המהלך נעשה בשל העובדה כי אחד מכל שמונה לקוחות הקפיא בשל משבר הקורונה את החזר המשכנתא לבנק, כך שנוצר חשש שהחל מהחודש הבא רבים לא יוכלו להחזיר את החובות שלהם, שעומדים סך הכול ל-47 מיליארד שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בכירים במשרד הבריאות: בתוך 10-7 ימים נגיע ל"ריסון מהודק"

מ"מ המפכ"ל פורש: "אי מינוי מפכ"ל קבוע נבע גם משיקולים זרים"

השר אוחנה הכריע: מפקד מג"ב ניצב קובי שבתאי ימונה למפכ"ל הבא

פרויקט בנייה
פרויקט בנייה | צילום: החדשות 13

כעת, יוכלו ליהנות מהשינוי גם ישראלים שייקחו מהבנק הלוואה לקניית דירה בעתיד, אך גם כאלה שכבר לקחו כזו. לקוחות אלו יוכלו לדרוש מהבנק לשנות את התנאים של המשכנתא, כלומר - "לשחזר" אותה.

כאמור, מדובר ברפורמה משמעותית שעשויה לחסוך כסף רב לישראלים רבים. כך לדוגמה, משפחה שלקחה משכנתא בסך 800 אלף שקלים ל-25 שנים תחזיר מעתה 3,400 שקלים בחודש – כ-300 שקלים פחות מכפי ששילמה עד היום. כלומר, מדובר על חיסכון של כ-3,600 שקלים בשנה.

יש לציין כי לא בטוח שכל ההנחה תתגלגל לכיס שלנו. זאת, משום שהבנקים עלולים להגדיל את הריבית במסלול המוזל כדי להגדיל את רווחיהם. עם זאת, בשל התחרות בשוק, הם יצטרכו לספק הצעות אטרקטיביות כדי לרצות את הלקוחות.

ההחלטה של נגיד בנק ישראל טומנת בחובה גם סיכונים עבור מי שיחליט לנצל את היתרונות שלה. אם למשל הריבית תעלה בחדות בעתיד, החזר המשכנתא יגדל בלי התראה מוקדמת. דבר נוסף שיש לשים לב אליו, הוא האפשרות לעלייה במחירי הדירות, במיוחד ברקע קצב הבנייה האיטי בשל הקורונה.