"עלייה בחוסר הוודאות": מורגן סטנלי ממליצים לא להשקיע בישראל

ביום שאחרי החוק הראשון שאושר בכנסת במסגרת המהפכה המשפטית, בנק ההשקעות האמריקני מזיז את דירוג האשראי של ישראל למצב של "עמדה שלילית". סוכנות דירוג האשראי מודיס צפויה למסור הודעה בנוגע לישראל, נתניהו וסמוטריץ' הגיבו: "תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד"

מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק
מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק | צילום: רויטרס

ביום שאחרי החוק הראשון שאושר בכנסת במסגרת המהפכה המשפטית, בנק ההשקעות מורגן סטנלי הוריד היום (שלישי) את דירוג האשראי של ישראל למצב של "עמדה שלילית", זאת לאור אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית.

"הכנסת צעדה צעד ראשון לקראת צמצום ההשפעה של הרשות השופטת על החקיקה והמדיניות הציבורית", נמסר בהודעת בנק ההשקעות, "אנו רואים עלייה בחוסר הוודאות בכל הקשור לתחזית הכלכלית לחודשים הקרובים, ומימוש סיכונים לטובת התרחיש השלילי שלנו. השווקים צפויים להסיק מהנעשה אתמול על העתיד לבוא, לכן אנו מזיזים את דירוג האשראי של ישראל למצב של עמדה שלילית".

בתוך כך, סוכנות הדירוג מודיס צפויה למסור הלילה הודעה מיוחדת בנוגע לישראל, אך ההערכה היא כי היא לא תפרסם הודעה על דירוג אשראי חדש לישראל, אלא תכלול הערכה של החוק לביטול עילת הסבירות ושל התנהלות הממשלה סביבו, כולל ביחס לשאלה אם ישראל נותרה יעד אטרקטיבי להשקעות.

רה''מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה''מ נתניהו והשר סמוטריץ' | צילום: רויטרס

בהודעה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמסר בתגובה: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד. התעשייתיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אינבדיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

שר האוצר הקודם, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר בתגובה להודעת נתניהו וסמוטריץ': "כשהאבק יתפזר יתברר שהרסתם את מדינת ישראל".

מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק
מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק | צילום: רויטרס

את השפעת המהפכה המשפטית על הכלכלה צפויים אזרחי ישראל להרגיש מכל הכיוונים, וכבר היום זינק הדולר ב-2.7% לרמה של 3.72 שקלים. עד אתמול בשעות הצהריים המטבע האמריקני נסחר תמורת 3.58 שקלים בלבד.

בתוך כך, מחריפות הירידות בבורסה - שמחקה כמעט את כל הרווח השנתי: מדד ת"א 35 רשם ירידה של עוד 2.4%, לאחר שאתמול כבר ירד ב-2.3%. בסך הכול, היומיים של אישור החקיקה קיזזו כמעט את כל העליות (המתונות כשלעצמן) שנרשמו בת"א מתחילת השנה. הנפגעים - חסכונות הציבור.

הנזקים לטווח הארוך הן שישראל תיתפס כמדינה פחות אטרקטיבית להשקעות, פחות ודאית ויציבה מבחינה כלכלית, בשל הסיבה שבג"ץ ובית המשפט העליון לא יוכלו לרסן את הגחמות השרירותיות של הממשלה תוך שימוש בעילת הסבירות.