המהפכה שבדרך: המסלולים החדשים לתשלום המשכנתא

בנק ישראל הודיע על קידום שורת צעדים, שמטרתם להקל על תהליך נטילת המשכנתא והגברת השקיפות ויכולת ההשוואה בין סוגי המשכנתאות השונות בשוק. אלה המסלולים החדשים

אתר בנייה
אתר בנייה | צילום: iStock

שינויים רחבים בשוק המשכנתאות: בנק ישראל הודיע היום (ראשון) על מהפכה בענף המשכנתאות, שנועדה לשקף לצרכנים באופן הוגן יותר, לדברי הבנק, את הריביות והתשלומים שיחולו עליו לאורך חיי המשכנתא. במסגרת הרפורמה, הוצגו כמה שינויים משמעותיים בתהליך שמטרתם להקל על הלקוחות.

לפי בנק ישראל, מדובר בקידום צעדים צרכניים בתחום המשכנתאות, שנועדו "להקל על תהליך נטילת המשכנתא בשלושה היבטים: שקיפות ויכולת ההשוואה, פשטות ויכולת הבנה ויעילות בביצוע התהליך". הלקוחות יתבקשו לנקוב בסכום המשכנתא ובמספר שנות הפירעון המבוקשות (תקופת ההחזר), ובתשובה הם יקבלו הצעת מחיר בפורמט זהה, שתתייחס ל-3 סוגי משכנתאות בלבד שייקראו "סלי משכנתא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התחזית: אובך, זיהום אוויר וגשם מקומי – חשש לשיטפונות בנחלי הדרום

בתום 4 ימי חיפוש: אותרה גופתו של הצעיר הישראלי שנעדר במקסיקו

הכדורגלן ליאור אסולין רגע לפני שנכנס לכלא: "מכה אחר מכה"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

כיום ישנם חמישה מסלולים: ריבית קבועה צמודה, ריבית קבועה לא צמודה, משתנה פריים, משתנה צמודה ומשתנה לא צמודה. שלושת המסלולים הבאים יהיו כדלהלן: הסוג הראשון הוא משכנתא במסגרת של 100% ריבית קבועה לא צמודה. הסוג השני שיוצע - שליש מהריבית תהיה קבועה לא צמודה, שליש צמודה משתנה ושליש צמודה לריבית הפריים. סל המשכנתא השלישי הוא משכנתא עם ריבית חצי קבועה לא צמודה וחצי צמודה לריבית הפריים.

ההצעה תוצג בשפה אחידה ותסופק בתוך ימים אחדים גם באמצעות האינטרנט, לפי דרישת הלקוחות, בפורמט קבוע שיצר בנק ישראל. עם ההצעה, יוכלו הלקוחות להתמקח ולעשות "שופינג" בין הבנקים.

כמו כן, את טופס האישור העקרוני יוכלו המלווים לקבל באופן מקוון. בנק ישראל יפעל גם להנגשת מחשבון סימלוציות של הלוואות והצגת מידע של כדאיות בביצוע מחזור משכנתאות.