עוד מכה ליוקר המחיה: החלב מתייקר - וגם הדלק

החלב ומוצריו צפויים להתייקר בשיעור חסר תקדים של כ-16 אחוזים בשבוע הבא, ובמהדורה המרכזית פורסם לראשונה כי ביום שני הקרוב גם הדלק צפוי להתייקר. שר האוצר סמוטריץ', שהתגאה בהורדה של יוקר המחייה - מגלגל את האשמה על קודמו בתפקיד

זמן צפייה: 08:57

עוד מכה ליוקר המחיה: החלב ומוצריו צפויים להתייקר בשיעור חסר תקדים של כ-16 אחוזים בשבוע הבא, ובמהדורה המרכזית פורסם הערב (חמישי) לראשונה כי ביום שני הקרוב גם הדלק צפוי להתייקר.

בחודשים האחרונים התקבעה מוסכמה שלפיה משרד האוצר סופג את התייקרות הבנזין באמצעות הפחתה מקבילה באותו סכום בבלו המוטל על הדלק, וכך בעצם הנחת המס מקזזת את עליית המחירים עצמם. הפעם יש במשרד האוצר התלבטות אמיתית - מצד אחד, אם לא ינהגו כך, הנהגים עלולים לספוג התייקרות קיצונית של 40 אגורות לליטר, שתביא אותנו לעלייה של 16 שקלים בכל תדלוק של רכב רגיל, אך מצד שני, במשרד האוצר אומרים לסמוטריץ' בימים האחרונים שאין מקורות תקציביים להעמקה נוספת בהנחה של המס.

מפני שהכנסות המדינה ממיסים נמצאות בירידה מתמדת מתחילת השנה, הרבעון הראשון של 2023 מסמן ירידה ברורה ביכולת של המדינה למלא את הקופה במיסים. יש הטוענים שזה קשור למהפכה המשפטית, ויש אלו שטוענים שזה קשור בעיקר להאטה העולמית. כך או כך, היכולת לעמוד עכשיו בעוד הורדה של המס על הבנזין היא כבר מוגבלת, ולכן סמוטריץ' יצטרך להחליט בימים הקרובים עם מי הוא מתעמת - עם הדרג המקצועי של המשרד שלו שמזהיר שאין איך לממן את ההטבה לנהגים הפעם, או עם כל עם ישראל שעתיד לשלם יותר על הנסיעות שלו.

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
תחנת דלק בחריש | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מול המקרר בסופר, מיליוני ישראלים יגלו כבר בשבוע הבא שקרטון חלב רגיל יתייקר בשקל שלם, וההוצאה המשפחתית תתייקר בעשרות שקלים בחודש. כמו כן, גביע גבינה לבנה יעלה 5.77 אגורות, כמעט 80 אגורות יותר מאשר המחיר הקיים. קילו גבינת עמק ימכר במעדנייה עבור 52 ש"ח - לעומת כ-45 ש"ח היום. השמנת המתקה תתייקר בלא פחות משקל ו-4 אגורות, ואילו על גביע אשל נשלם לראשונה יותר משני שקלים. המהלך הזה יפגע בראש הראשונה בבעלי משכורות נמוכות, שנוטים לקנות יותר מוצרי חלב מסובסדים.

הסיפור הזה התחיל לפני שנה, כאשר הממשלה של בנט ולפיד הגיעה עם היצרנים הגדולים - תנובה, טרה ושטראוס - להסכם שממתן מאוד את ההתייקרות הקודמת בחלב, תמורת נוסחה קבועה שלפיה יתעדכן מכאן ואילך. מאז זינקו כאן כל המרכיבים במשוואה - המדד, הדלק והחשמל, אבל באוצר לא השכילו למצוא פשרה שתרכך את המכה לצרכנים.

בשלב הזה מתחילים חילופי האשמות פוליטיים. סמוטריץ', שלפני שבוע התגאה בהורדה של יוקר המחייה, הפיל את האשמה על קודמו אביגדור ליברמן, ואז הבטיח לגבש פתרון למצב. ליברמן לא נשאר חייב, והאשים את סמוטריץ' ב"אפס ניהול, אפס לקיחת אחריות ואפס מקצועיות". בחשבון הטוויטר שלו צייץ ליברמן: "שיפסיקו להאשים את כל העולם בכשלונות שלהם".

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

וכך, כאשר השרים עסוקים בקמפיין להשחרת מערכת המשפט אולי לא נשאר להם זמן לטפל בחיים עצמם ששוב מתייקרים. המרוויחה היחידה מהמצב היא "רימילק", חברה שהצליחה ליצור חלבון זהה לחלבון הפרה וקיבלה היום בתזמון מושלם אישור לשווק את המוצר על המדפים כבר בקיץ הקרוב.

נזכיר כי הקבינט החברתי התכנס בשבוע שעבר עם שר האוצר, ואף אחד לא דיבר שם על ההתייקרות ומחיר החלב. הם דיברו על הבנייה ברובע היהודי בירושלים, עבודות הרכבת בשבת ומקומות חניה באתרי המורשת בישראל. סמוטריץ' היה צריך להתערב באירוע כבר לפני חודשים, כאשר בינואר באו כולם ואמרו שהחלב עומד להתייקר בשיעור חד - אבל הוא לא עשה כלום.

לא חסר מה לעשות - תמיכה ישירה בחקלאים, תמיכה במחלבות, או אפילו הורדת המע"מ. הפרוצדורה של הצו שמכין שר האוצר היא מורכבת ובעייתית. זה יקח הרבה זמן, ואי אפשר לבנות על הרצון הטוב של החקלאים או המחלבות. לא מן הנמנע ששר האוצר רוצה להעביר את הדיון הזה לבג"ץ, ובכך לגרום לסחבת משפטית, שבסופה בג"ץ יהיה חייב לפסוק כי המחירים יהיו חייבים לעלות.