ענקית התוכנה ריסקיפייד הודיעה על הוצאת חצי מיליארד דולר מישראל

החברה ששוויה כמיליארד דולר, הודיעה רשמית על הוצאת הכספים מחשש שהממשלה תאסור על משיכת כספים בהמשך, וכן הודיעה על הרחבת מרכז הפיתוח בליסבון - והציעה לעובדים לבצע לשם רילוקיישן. בתוך כך, הכלכלן הראשי של פורום קהלת ביקר את המהפכה המשפטית: "תכרסם בעקרונות הדמוקרטיה"

זמן צפייה: 01:50

ענקית התוכנה הבורסאית ריסקיפייד, ששווה כמיליארד דולר, הודיעה הבוקר (רביעי) רשמית על הוצאת 500 מיליון דולר מהארץ מחשש שהממשלה תאסור על משיכת כספים בהמשך, וכן הודיעה על הרחבת מרכז הפיתוח בליסבון. במכתב ששלח מנכ"ל החברה עידו גל לעובדים הישראלים הוא הציע להם לבצע רילוקיישן לפורטוגל בהקדם. זהו הסכום הגבוה ביותר שהוצא מישראל עד כה בעקבות המהפכה המשפטית.

"לאור הקצב המהיר שבו ישראל משתנה רציתי לבטא את עמדתי בכתב ולשתף בפעולות שעשתה החברה שלנו", כתב המנכ"ל לעובדים, "החוקים המתקבלים יכולים להוביל לפירוק מערכת המשפט העצמאית שלנו, ובסבירות גבוהה הדבר יוביל למיתון כלכלי משמעותי וממושך בישראל. חשוב מכך, הדבר יביא לכך שישראל תהפוך מדמוקרטיה עם ערכים ליברליים למדינה סמכותנית יותר, ואני מאמין שרק תוצאות רעות יגיעו מה'רפורמה' הזו".

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתוך כך, הכלכלן הראשי של פורום קהלת, ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מבקר הבוקר את המהפכה המשפטית שמקדמת הקואליציה. "הרפורמה המוצעת אינה זו הנדרשת", אמר, "הרפורמה המוצעת תייצר מצב שבו לא תהיה הפרדה בין הרשויות, בכך שהיא מכפיפה את מערכת המשפט לרצון הקואליציה".

"לדוגמה", הסביר שראל, "על פי הרפורמה המוצעת, הקואליציה תוכל באמצעות שרי הממשלה להתעלם מהייעוץ של היועצים המשפיים ולקדם צעדי מדיניות כרצונה. הצעה זו יכולה להיות סבירה ואף רצויה, אך רק כשאר במקביל יתקיים בית משפט עצמאי ועוצמתי שניתן יהיה לערער בפניו, כאשר צעדי המדיוניות שמקדמים הקואליציה ושריה אינם חוקיים פוגעים בזכויות אדם בסיסיות או נוגדים בצורה אחרת את עקרונות המשטר הדמוקרטי-ליברלי".

ד''ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראש במשרד האוצר
ד''ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראש במשרד האוצר | צילום: מתוך ויקיפדיה

"אולם לפי הרפורמה המוצעת זה לא יהיה המצב", הוסיף, "הרפורמה המוצעת תאפשר לקואליציה לקבוע חוקי יסוד כרצונהף לאסור במפורש דיון של ביהמ"ש בחוקי יסוד או הסתמכות על חוקי השיטה לחייב רוב מיוחס מאד בביהמש, העליון לביטול חוקים רגילים וליתר ביטחון - אם כל זה לא מבטיח שליטה מוחלטת של הקואליציה בהחלטות ביהמ"ש - גם זכות חוקית של הקואליציה לקבוע שהיא מתגברת על פסיקת ביהמש ומנטרלת אותה".

"בנוסף לכך, בטווח הבינוני הקואליציה תוכל על פי הרפורמה המוצעת למנות כרצונה שופטים לביהמש העליון באמצעות רוב אוטומטי בוועדה לבחירת שופטים. הרפורמה המוצעת מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה ומעלה אצלי את החשש שקואליציה כלשהי בהווה או בעתיד תכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה הייצוגית".

"כאשר אין הפרדת רשויות ובידי הקואליציה ניתן כמעט כוח בלתי מוגבל, סביר להניח שהיא תרצה להשתמש בכוח זה על מנת להגדיל את הסיכויים לשרידותה הפוליטית. הפיתוי לנקוט באמצעים שיגדילו את סיכויי המפלגות המרכיבות את הקואליציה להצליח בבחירות הבאות יהיה חזק מאד וקשה יהיה לעמוד בפניו".

"הקואליציה עלולה בתואנות שונות לסור על תעמולת בחירות חופשית לפני הבחירות, לקבוע סדרי בחירות וספירת קולות שיפעלו לטובתה, למנות וועדת בחירות מרכזית שתהיה ידידותית למפלגות הקואליציה, לפסול התמודדות של מפלגות או של אנשים שונים בבחירות, להעניש מבקרים קולניים מדי של השלטון ולהשתיק כלי תקשורת המפיצים מידע שלילי או פסימי על מצב המשק והמדינה. משטר דמוקרטי, בו השלטון מייצג את דעת רוב הציבור, אך אין בו הפרדת רשויות ראויה, יתקשה לשרוד לאורך זמן בצורתו הדמוקרטית".

מפורום הכלכלנים שחתמו על עצומת הכלכלנים המקורית נמסר בתגובה לדבריו של שראל: "ההפיכה המשטרית גורמת נזק אדיר לכלכלת ישראל. הפגיעה הכלכלית היא קשה וצפויה אף להתעצם באופן משמעותי אם החקיקה בכנסת תושלם. הכלכלנים מברכים את ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הבכיר של פורום קהלת שהצטרף למאות הכלכלנים, בארץ ובעולם, חברות הדירוג, ארגונים בינלאומיים, משקיעים ואנשי הייטק, שמתריעים כבר חודשים על הנזקים חסרי התקדים למשק. יתרה מכך, האזהרות של ד"ר שראל מעידות שאזהרות הכלכלנים אינן פוליטיות, אלא אזהרות מקצועיות צרופות, והתעלמות מהן עלולה לדרדר את המשק הישראלי לתהום".

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

אתמול פרסמה חברת דירוג האשראי מוד'יס אזהרה חמורה מפני ההשפעות של המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את המוסדות ולהשפיע לרעה על פרופיל האשראי של ישראל", נכתב, "בטווח הארוך יותר, שינויים משפטיים עלולים לפגוע גם בפוטנציאל הצמיחה הכלכלי החזק של ישראל ולהגביר את הסיכונים הגיאו-פוליטיים".

האזהרה של מודי'ס מצטרפת לאזהרה של חברה נוספת בשבוע שעבר. סוכנות דירוג האשראי "פיץ'" הודיעה אז כי החליטה לא להוריד את דירוג החוב של ישראל - אך הזהירה בחריפות מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה. בין היתר נכתב בהודעה כי "החברה סבורה שהרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל".