הקבלן שזכה במכרז תוכנית מחיר למשתכן: פושט רגל שחייב מיליונים

מאחורי חברת "רויאל בנייני יוקרה" עומד יצחק חלה בן משה, שבתחקיר חדשות 13 מלפני שנתיים פורסם כיצד פתח חברות על שם אחרים, ושיווק באמצעותן דירות לזוגות תמימים. "מדובר בנוכל מקצועי"

זמן צפייה: 04:10

משרד הבינוי והשיכון הודיע לפני כמה שבועות כי חברת "רויאל בנייני יוקרה" זכתה במכרז לבניית יותר ממאה דירות בראש העין במסגרת תוכנית מחיר למשתכן – פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון. הבעלים של חברת הבנייה הוא יצחק חלה בן משה, קבלן לשעבר שפשט את הרגל וחייב, על פי החלטות בית המשפט, מיליוני שקלים ורוכשים רבים טוענים כי ניזוקו ממנו לאורך השנים.

בתחקיר חדשות 13 ששודר במארס 2017, פורסם כי על פי בקשות שהוגשו לבית המשפט, השיטה שבה פעל הייתה פתיחת חברות על שם אנשים אחרים ובאמצעותן לנסות לשווק דירות לזוגות תמימים. בתחקיר פורסם כיצד מציג חלה לרוכשים פוטנציאליים את אותה תמונה של אותו בניין, בכל פעם בשם תחת פרויקט אחר.

מחיר למשתכן
מחיר למשתכן, ארכיון | צילום: משרד הבינוי והשיכון

"מדובר בנוכל מקצועי. הבן אדם שנים מתפרנס מלרמות אנשים, בעיקר אנשים שמחפשים קורת גג. הוא הונה וממשיך להונות עשרות משפחות שנפלו ברשתו ונתנו לו כספים ללא ערבויות, והוא ניצל את זה עד תום", אמר א' שלטענתו נפגע מיצחק חלה. לדבריו: "לא ברור כיצד חברה עם מותג שמאחוריה עומד פושט רגל ללא סיווג קבלני כלל, יכול לזכות במכרז של כמות דירות ענקית. כיצד הרשויות נרדמו בשמירה?".

"רשות מקרעי ישראל כגוף של המדינה צריכה להתנהל בצורה הרבה יותר שקופה, בצורה הרבה יותר זהירה", אמר עו"ד אברהם ללום, יו"ר "פורום מקרקעין" בלשכת עורכי הדין. "במיוחד כשקיבלו התרעות ונורית אזהרה מאוד גדולה, שבאה ואמרה בצורה מפורשת - יש להיזהר במקרה הזה, ופירטה והציגה את כל התמונה. אני חושב שרשות מקרקעי ישראל הייתה צריכה להתנהל אחרת, ולהיות מי שבסופו של יום יגן על הציבור".

תגובת מטה הדיור במשרד האוצר: "זכיית חברת 'רויאל בנייני יוקרה ח"י בע"מ' בשני המתחמים שבראש העין אושר לאחר בחינת כל המסמכים הדרושים לפי תנאי המכרז, לרבות הערבויות הבנקאיות. חשוב לציין שההגרלות בפרויקט טרם בוצעו".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "כיום רוב מכרזי הקרקע מיועדים ליזמים ואין עוד תנאי של היותו של הזוכה קבלן רשום. עם זאת, כמשנה זהירות בנוסף לתשלום המלא בעבור הקרקע והוצאת הפיתוח נדרש היזם הזוכה להפקיד ערבויות בהיקף משמעותי, ואלה משוחררות בהתאם לקצב התקדמות הבנייה בפועל".