בג"ץ ביטל את מס הדירה השלישית

החלטה דרמטית של בית המשפט העליון: הליך החקיקה בוטל חלקית - והדיון בחוק הוחזר לוועדת הכספים. "אין צורך או הצדקה לבטל את החקיקה כולה ולהתחיל מבראשית", קבעו השופטים

(אילוסטרציה) (חדשות 2)

בשורה משמחת למשקיעי הנדל"ן: בג"ץ קיבל היום (ראשון) את העתירה נגד המדינה בדבר החוק למיסוי דירה שלישית, ביטל אותו, והחזיר אותו להליך חקיקה נוסף בועדת הכספים להליך מחודש. על פי ההערכות, שר האוצר משה כחלון לא ישיג רוב נוסף בוועדה ולא צפוי להעלות את החוק פעם נוספת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתום דיון ארוך שהתקיים בחודש מאי, הכריע בג"ץ כי החוק בדרך להליך חקיקה מחודש. השופטים הורו אז למדינה להגיב להחלטה ההצעה. לפני כשבועיים הגיבה המדינה לעתירה.

הרכב השופטים כלל את נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ואת השופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז. בזמן שהמדינה והכנסת המשיכו לטעון כי על בית המשפט להסתפק ב"התרעת בטלות" - כלומר, אזהרה בלבד במקום החוק או במקום החזרתו לדיון בוועדת הכספים של הכנסת - העותרים שבו וטענו כי אסור לבית המשפט להתעלם מהליך החקיקה שהיה לא תקין, וכי יש להפוך את הצו על-תנאי שנתן בג"ץ לצו מוחלט ולבטל את החוק.

בתגובה שנשלחה מטעם חלק מהעותרים נכתב כי העברת החוק במהירות הייתה מכוונת. "ההתנהלות של משרד האוצר, כפי שקיבלה ביטוי גם במכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת בכל הקשור לפרק מס ריבוי דירות, הייתה מכוונת מטרה", נכתב. "מדובר בהצעת חוק שנויה במחלוקת, שרבים מחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה התנגדו לה. ביטולם של הדיונים שהיו אמורים להתקיים בפרק מס ריבוי דירות, ודחיית הדיון בפרק חשוב זה לרגע האחרון ובפרט בשעת לילה מאוחרת, נבעו מתוך רצון להעביר את החוק כפי שהוא מבלי לאפשר למתנגדים הרבים של החוק את הזכות לבטא את עמדתם ואולי להביא לדחייתו".