יו"ר ועדת הכלכלה: "זו לא תוספת תקציב"

הכנסת קיימה דיון נוסף במסגרת המעקב אחר התכנית הממשלתית לפיתוח הצפון, בעקבות סדרת הכתבות "מאבדים את הצפון" ששודרה בחדשות 2

"מאבדים את הצפון" - הכנסת דנה. חקלאות בצפון
"מאבדים את הצפון" - הכנסת דנה. חקלאות בצפון | צילום: פלאש 90 / מאור קינסבורסקי

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון נוסף במסגרת המעקב אחר יישום התכנית הממשלתית לפיתוח הצפון, זאת בעקבות סדרת כתבות של חדשות 2 "מאבדים את הצפון". בפתח הישיבה, הזכיר יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, כי למרות שהיקף התכנית עליה הצהירה הממשלה עומד על כ-15 מיליארד שקלים, בפועל - רק כמיליארד שקלים הינם כסף תוספתי, כך עולה מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

במהלך הדיון, דרש יו"ר הוועדה כבל ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד להתייחס ליישום התכנית, לכסף התוספתי שהביאה הממשלה וכן לברר מה קרה מאז הושקה התכנית לפני כחמישה חודשים. בתגובה, באב"ד הודה כי ההחלטה לא ייצרה כספים חדשים שלא היו בהחלטות ממשלה קודמות. "לא היו בהחלטה 15 מיליארד שקל חדשים שנולדו מעצם ההחלטה, אבל כן היו 15 מיליארד שקלים יותר לצפון לעומת שנים קודמות", הבהיר מנכ"ל משרד האוצר.

באב"ד הדגיש כי בהשוואה לתקציב מאשתקד, בתקציב הנוכחי הוכנסו שלושה מיליארד שקלים שלא היו בהחלטות קודמות ועוד 12 מיליארד שקלים שיועדו להשקיע בתשתיות תחבורה, כפי שסוכם בהחלטות ממשלה קודמות. עם זאת, הוא הודה כי גם ללא התוכנית, 12 מיליארד שקלים לתחבורה היו מגיעים בלאו הכי לצפון.

נזף במנכ''ל האוצר. ח''כ איתן כבל
נזף במנכ''ל האוצר. ח''כ איתן כבל | צילום: פייסבוק

באב"ד הוסיף כי לצורך יישום ההחלטה הוחלט על הקמת מנהלת חדשה במשרד לפיתוח הנגב והגליל, בראשות אלוף במיל' איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים. כמו כן, הוחלט להקים ועדת היגוי של מנכ"לי משרדי הממשלה, בראשות באב"ד, שתעקוב אחר מה שיושם ומה שלא.

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, אמר במהלך הדיון כי יש הרבה דיבורים ומעט מאוד מעשים. לדברים הצטרף ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, שהוסיף כי יש בתוכנית מעט מאוד השקעה בחינוך, בבריאות, ברווחה ובתרבות, וכי צריך לטפל גם בזה.

בתום הדיון, סיכם היו"ר כבל באומרו כי נגמרו הדיבורים ועכשיו בכוונתו לבדוק את המעשים. "אני לא מתכוון להתווכח אם מדובר בכסף תוספתי או לא, אלא לבדוק מה קורה בשטח", הבהיר חבר הכנסת. כבל אף דרש להעביר לוועדה דיווח על יישום התוכנית כל שלושה חודשים והבהיר כי בעוד חצי שנה בכוונתו לקיים ישיבת מעקב נוספת.

צפו: סדרת הכתבות "מאבדים את הצפון"

"מאבדים את הצפון": המרדף אחר רופאים ובדיקות

"מאבדים את הצפון": מחדל הבריאות שעולה בחיי אדם

"מאבדים את הצפון": אין עבודה ואין תקווה

"מאבדים את הצפון": "למה אומרים לנו לא לחלום בגדול?"