בצל האזהרות מהמהפכה המשפטית: השקל ממשיך להיחלש מול הדולר

הדולר מזנק ב-1% הבוקר עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, ל-3.47 שקלים. ההערכות הן כי היחלשות השקל שנמשכת כבר כמה ימים, נובעת מחששות המשקיעים הזרים מהמהפכה המשפטית של השר יריב לוין

זמן צפייה: 01:26

הדולר מזנק ב-1% הבוקר (שני) עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, ל-3.47 שקלים. ההערכות הן כי היחלשות השקל שנמשכת כבר כמה ימים, נובעת מחששות המשקיעים הזרים מהמהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין.

במקביל, בעוד שבשווקי המניות בעולם נרשמו עליות מארצות הברית ועד יפן, בישראל מתחילת השנה המשקיעים בהפסדים. מאז שהוצגה התוכנית לשינוי מערכת המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, הבורסות בישראל רשמו ירידה של 0.7-0.5 אחוזים. כלכלנים מעריכים כי ישנו קשר בין הדברים, וטוענים כי "המשקיעים יושבים על הגדר".

בורסה, אילוסטרציה
בורסה, אילוסטרציה | צילום: pixabay.com

ביום שישי האחרון ראש הממשלה  נתניהו נפגש עם עשרות אנשי עסקים בכירים בישראל, וטען בפניהם כי הרפורמה המשפטית המתוכננת לא תפגע בכלכלה - אלא תזניק אותה. "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה", אמר להם נתניהו, "הנס הכלכלי הישראלי הוא לא בזכות המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה הישראלית שהיא מהגרועה בעולם המערבי".

בסיום דבריו של נתניהו, מנכ"ל בנק "דיסקונט" אורי לוין, פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד, ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה". לדברי לוין, "אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".

בנימין נתניהו בכנסת, לקראת הקמת הממשלה ה-37
בנימין נתניהו בכנסת, בטקס השבעת הממשלה ה-37 | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כזכור, בשבוע שעבר מנכ"לית חברת ההייטק "פאפאיה גלובל" עינת גז הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי החברה תוציא את כל כספי החברה מישראל בעקבות השינויים המתוכננים במערכת המשפט. מדובר בחברת הייטק גלובלית ראשונה שמודיעה על הפסקת הפעילות בישראל.

כמו כן, חשוב לציין כי המנכ"לית, עינת גז, היא משתתפת באופן פעיל במחאה נגד המהפכה המשפטית ונאמה בהפגנות האחרונות. גז כתבה כי "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמורקטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת פאפאיה גלובל להוציא את כל כספי החברה מישראל".

מדדים בבורסה
מדדים בבורסה | צילום: חדשות 13

עוד לפני כן מאות כלכלנים חתמו  על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית של שר המשפטים, ומזהירים מ"הנזק הצפוי לכלכלת ישראל" כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות. בין החותמים על המכתב: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, ופרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ.

"אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול", כתבו הכלכלנים בפתח גילוי הדעת, "מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית".

עוד נכתב: "הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים. הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. הערכה זו והאמון שנלווה אליה חיוניים לתפקודו ולשגשוגו של המשק הישראלי, שהוא משק קטן ופתוח המקיים היזון חוזר עם הכלכלות הגדולות בעולם".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
הבורסה לניירות ערך בתל אביב

"הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. לדוגמא, הורדת דירוג האשראי המפתיעה של אגרות החוב הממשלתיות של פולין בינואר 2016 על ידי סוכנות הדירוג S&P נומקה בפגיעה בעצמאות בית המשפט החוקתי ובשידור הציבורי. הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון תוביל לירידה בהיקף ההשקעות, וזו תפגע בראש ובראשונה בענף ההייטק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק".

"פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של 'בריחת מוחות' – הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל".