הכי גבוה מאז הקורונה: גירעון המדינה זינק לכ-132 מיליארד שקל

בחודש מרץ שעבר קופת המדינה כלל לא הייתה בגירעון, אך עוד לפני תחילת המלחמה עלה הפער בין ההכנסות להוצאות, וככל שהלחימה נמשכת - הפער מוסיף לגדול. במשרד האוצר שוקלים להעלות מיסים ואת אחוז המע"מ החל מהשנה הבאה - וחוששים מפגיעה נוספת בדירוג האשראי של ישראל

זמן צפייה: 01:56

לבור כזה בתקציב המדינה לא ציפו גם במשרד האוצר: ברקע המלחמה הנוכחית, גירעון המדינה עלה בשנה האחרונה לכ-132 מיליארד דולר - שיא מאז תקופת הקורונה. בחודש מרץ לפני שנה לא היה גירעון כלל, אך עוד לפני המלחמה המצב בקופת המדינה החל להידרדר, וככל שהיא נמשכת, הפער בין הכנסות להוצאות המדינה מוסיף לעלות.

ישראל נמצאת כעת באזור מסוכן, מעל התחזית הממשלתית, וקרוב לחששות של חברות דירוג האשראי הבינלאומית המרכזיות, ששתיים משלושתן כבר הורידו את הדירוג של ישראל, והדבר עשוי להוביל את משרד האוצר בלית ברירה להציע גזרות חדשות, כנראה לקראת שנת 2025.

העלאת המיסים נמצאת חזק על הכוונת, ובטוח כמעט בוודאות שהמע"מ יעלה באחוז אחד לכדי 18%, בנוסף לשורה של גזרות שנבחנות בשלב הזה בדיונים מקדמיים במשרד האוצר במטרה להחזיר את השליטה בתקציב, למנוע ממנו לגלוש, ולכנס את קופת המדינה לממדים הגיוניים, כדי למנוע מחברות הדירוג לשוב ולהוריד את הדירוג הישראלי.

משרדי סוכנות דירוג האשראי S&P בניו יורק
משרדי סוכנות דירוג האשראי S&P בניו יורק | צילום: רויטרס

לאחר שסוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של המשק הישראלי בחודש פברואר, ענקית הדירוג האמריקנית S&P הצטרפה אליה בחודש שעבר - והורידה את דירוג האשראי של ישראל מ"AA מינוס" ל"A פלוס". סוכנות הדירוג הוסיפה כי התחזית למשק הישראלי הינה "שלילית".

סוכנות הדירוג הסבירה כי הצעד הקיצוני הגיע בשל אי היציבות האזורית המתגברת: העימות הישיר מול איראן והחשש מהימשכות הלחימה בלבנון ובעזה - שלפי הערכתם, צפויה להימשך לפחות עוד שישה חודשים. הם הוסיפו כי הסלמת המערכה עלולה לפגוע עוד יותר ביציבות הכלכלית ובמאזן התשלומים של המדינה - וייתכן כי דירוג האשראי יירד בשנית בעוד כשנה.

בהודעת החברה נכתב כי הם "מעריכים שהגרעון הממשלתי בישראל יתפח לכ-8% מהתוצר הלאומי הגולמי עד סוף השנה - עקב הגדלת הוצאות הביטחון", והוסיפו כי להערכתם, "החוב הלאומי הכללי יגיע לכ-66% מהתמ"ג הישראלי עד 2026".