התקציב, החזרת עובדים והדיור: האתגרים של ליברמן במשרד האוצר

שר האוצר המיועד נכנס לתפקידו 3 שנים מאז עבר תקציב המדינה האחרון. הגירעון, שעומד על 149 מיליארד שקלים, יחייב גזרות כואבות לקראת 2022. עם זאת, העלאת מסים לא עומדת על הפרק

זמן צפייה: 02:49

על שולחנו של שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן, עומדים אתגרים לא פשוטים בתפקיד, כשתחילה יידרש להעביר את תקציבה של המדינה לאחר שלוש שנים שבהן הדבר לא קרה. הגירעון בקופת האוצר עומד על 149 מיליארד שקלים, כך שגזירות כואבות קרבות להגיע לקראת 2022.

ליברמן, שאינו מאמין בהעלאת מסים, יצטרך למצוא את הדרך לקצץ במשרדי הממשלה. זאת, ברקע משבר הקורונה שרק הדגיש את חשיבות ההשקעה בכמה מהם, לדוגמה הבריאות והחינוך. במקביל, הקפאת התשלומים לחרדים, כפי שליברמן הבטיח לציבור בוחריו, יכסה רק חלק קטן בגירעון התופח.

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

ליברמן מתכנן לחזק את משרד האוצר, שבתקופת השר הקודם, ישראל כץ, הוחלש לאחר פיטורים של רוב הבכירים. לאחר מינויו של רם בלינקוב לתפקיד מנכ"ל המשרד, כעת מחפשים למנות ראש אגף תקציבים חדש, כזה שיידע להגיד "אין לי כסף".

בד בבד, ליברמן, ששוקל להפסיק את דמי האבטלה לבני 45 מטה, יצטרך למצוא את הנוסחה הנכונה להחזרת העובדים לעבודה לאחר תשלומי החל"ת. למרות הרצון לעשות כן, לא בטוח שקיימות מספיק משרות לכל הדורשים.

אתגר נוסף של שר האוצר המיועד, הוא משבר הדיור. לאחר שנת הקורונה עלו מחירי הדירות בארבעה אחוזים. לאחר שתוכנית מחיר למשתכן של משה כחלון ירדה מהפרק, יצטרך ליברמן למצוא תוכנית אחרת למשבר ארוך השנים שמעסיק זוגות צעירים רבים.

משימה נוספת שעומדת לפתחו של יו"ר ישראל ביתנו, היא הפקקים. הנושא אומנם מופקד בידי שרת התחבורה החדשה, מרב מיכאלי, אך בידי האוצר לגבש תוכנית להשקעה בתשתיות התחבורה הציבורית, שלא התקדמה במשך השנים. אם לא יעלה בידו של המשרד לממן את ההשקעה, תוכנית גיוס חברה פרטית לפי מודל כביש 6, תעלה על הפרק.