מיסים נוספים והקפאת קצבאות: הגזירות החדשות בתקציב

במשרד האוצר השלימו היום את הכנת חוברת המיסים לקראת תקציב 2025, ובסגרתה תכננו מספר גזרות משמעותית שיושתו על הציבור. בין היתר הקצבאות יישחקו ולא יוצמדו למדד המחירים לצרכן בשלוש השנים הקרובות, יוטל מס נוסף על מכירת דירות, ויוגבל הפטור ממס על הפקדה לפנסיה

זמן צפייה: 03:42

משרד האוצר השלים היום (שני) את הכנת חוברת המיסים לקראת תקציב 2025. האוצר הציע מספר גזרות חדשות שיושתו על הציבור, בהן שחיקת הקצבאות, הטלת מס נוסף על מכירת דירות ומס על פנסיות וקרנות השתלמות.

האוצר מציע לשחוק את הקצבאות ואת נקודות הזיכוי, בכך שלא יוצמדו למדד המחירים לצרכן. באוצר מתכננים את הצעד כך שיחול לא רק ב-2025, אלא גם ב-2026 וב-2027. ב-2028 תהיה הצמדה למדד 2027 בלבד - ללא פיצוי על האינפלציה בשאר תקופת ההקפאה. עוד הציעו את הקפאת מענק העבודה לעובדים בשכר נמוך, וסכומי המקסימום המזכים במענק. לפי אותו מודל, עד 2028, עם שיקול דעת מצומצם להקלה של שר האוצר.

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

‏בנוסף לאלה, באוצר מתכננים שינויים רבים בתשלום המיסים. מתוכננת גביית מס יסף של 3% מבעלי הכנסות גבוהות, שתחול מעתה גם על רווח ממכירת דירה יחידה למגורים - בכל סכום. מדרגות מס הרכישה, הפטור ממס שבח והפטור על מיסוי הכנסות משכירות - יוקפאו. עוד יוטל מס רווח הון מיוחד: הטלת 2% מס נוספים על מי שהכנסתם ההונית חייבת גבוהה מ-721,000 ש"ח בשנה.

בגזירות נוספות מתוכננת העלאת מס הבלו על חלק מסוגי הדלק והגבלה משמעותית על ניכוי הוצאות הדלק מתשלום המס; מס על הרווח בקרנות ההשתלמות החל מהשנה השביעית לחיסכון (מועד נזילות הכספים) - כ-1.4 מיליארד ש"ח בשנה; מס על פנסיות מעל 10,350 ש"ח לגבר או 11,555 לאישה, כמו היום (התקרה אמורה היתה לעלות בשנים הקרובות).

שכונה בבנייה בלוד
שכונה בבנייה בלוד | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

עוד מתוכננת הגבלת הפטור ממס על הפקדה לפנסיה לשתי משכורות ממוצעות (במקום ל-3.3 כיום) - כך שהעובדים ישלמו עוד כ-1.1 מיליארד ש״ח ב-2025, וגם ‏ביטול מחצית הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי מיוני 2026 עד יוני 2028, וביטולו המוחלט של הפטור החל מיוני 2028 (לא מתעמתים עם הציבור לפני הבחירות).

באוצר מתכננים גם ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות נכנסת, צמצום הטבות המס ברכישת רכב ירוק בסך עד אלפי שקלים, תשלום ‏מס על רווחים "כלואים" (שלא מחולקים כדיבידנד) של חברות, וביטול נקודות הזיכוי ממס לעובדים זרים ופלסטינים המועסקים בשטחים ע"י ישראלים.