פיץ' לא מורידה את הדירוג של ישראל - אך מעדכנת את התחזית לשלילית

בניגוד למוד'יס, חברת דירוג האשראי הבינלאומית אמנם השאירה את הדירוג של ישראל ברמה של A+, אך הביעה דאגה מרמת אי-הוודאות הכלכלית וממשך המלחמה ועוצמתה. "הוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית, שעלולים להפחית את יכולתה של ישראל להפחית את החוב"

חברת דירוג האשראי פיץ'
חברת דירוג האשראי פיץ' | צילום: רויטרס

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (שלישי) על אישור מחדש של דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+, ועל הסרת "המעקב השלילי", אך גם על הורדת תחזית הדירוג מ-"יציבה" ל-"שלילית".

נכתב כי "התחזית השלילית משקפת את שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית". עוד נכתב כי "החברה צופה לקפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הזמן הקרוב ולהוצאות צבאיות גבוהות יותר בהקשר של פוליטיקה פנימית שברירית וחוסר ודאות לגבי הסיכויים המאקרו כלכליים, שעלולים להגביל את יכולתה של ישראל להפחית את החוב בעתיד".

לדברי החברה, הסיכונים להרחבת הסכסוך הנוכחי, כך שיכלול עימות צבאי נרחב עם גורמים נוספים באזור, בהם חיזבאללה, קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן, ולאורך תקופה ממושכת יותר, נותרו גבוהים.

רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד נכתב כי בעקבות הודעת ישראל על כוונתה להיכנס למבצע צבאי ברפיח, החברה צופה שהמלחמה תימשך גם ברבעון השני של 2024, עם חשש שפעולות צבאיות אינטנסיביות ימשיכו אף מעבר לכך. הדבר מרמז על המשך הוצאה גבוהה על צרכים צבאיים מידיים, שיבושים בתעשייה באזורי הגבול, בענף התיירות וענף הבנייה.

"החברה מעריכה כי ממשלת החירום ככל הנראה תתפרק ברגע שיסתיים השלב העצים של הלחימה ואולי אף קודם לכן, והקואליציה המקורית תחזור לשלטון". בד"ח צויין שהקואליציה המקורית יכולה להישאר בשלטון עד למועד הבחירות הבא בחודש אוקטובר 2026, למרות שנדיר שקואליציות מסיימות את מלוא הקדנציה שלהן, ושצפוי שהיא תתמודד עם לחץ להקדים את הבחירות לאור אירועי 7 באוקטובר. מתווה חוק הגיוס הוזכר כנושא שמפלג את הקואליציה ומקשה על יציבותה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס למהלך של פיץ': "כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בע"ה. השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים. אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי. נסיים בע״ה את המלחמה בניצחון, נשיב את הביטחון והחטופים ונחזיר במהירות האפשרית את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ועוצמה".

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

בחודש פברואר הודיעה חברת "מודי'ס" האמריקנית על הפחתת דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2, וגם על הפחתת תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית". בהודעתם הדגישו כלכלני החברה כי נשקפים למדינה סיכונים מדיניים וביטחוניים משמעותיים לכל טווחי הזמן: לא ברורים הסיכויים לעסקת חטופים ולהפוגה צבאית, קיימת אי-ודאות לגבי המציאות בעזה לאחר המלחמה שכן ישראל דוחה יוזמות הסדרה אמריקניות, אין תכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון במדינה, והסיכון להתלקחות עם חיזבאללה עלול לגרום לפגיעה כלכלית מהותית (כולל בתשתיות, גיוס מחודש למילואים ופינוי אוכלוסייה נרחב).

בחברה הוסיפו כי הממשלה תיאלץ להתמקד בחיזוק הביטחון על חשבון נדבכי הכלכלה האחרים, צפויה לסבול ממחאות חברתיות שיחלישו אותה ואת הקואליציה, ועלולה להתמודד עם תקופה של טלטלה פוליטית כאשר קבינט המלחמה המצומצם יתפזר (כלומר, "המחנה הממלכתי" תפרוש).