הערכה: עליית מחירי הדיור תיעצר בשנה הבאה

סקר שנערך בקרב קבלנים מהמרכז מעלה כי רובם מאמינים שהעלייה במחירי הדיור תיפסק באופן מוחלט בתחילת 2023. בנוסף, חלה ירידה של כ-45% בסכומי ההלוואות שניטלו בחודש שעבר לצורך דיור, ביחס לחודש ממוצע אחר

זמן צפייה: 01:53

האם עליית מחירי הדירות בדרך לעצירה? נתונים שהתפרסמו היום (ראשון) מצביעים על שפל בלקיחת משכנתאות על ידי ישראלים, כשגם הקבלנים עצמם מתכוננים לעצירה של עליית המחירים. חברות הנדל"ן עצמן צופות האטה משמעותית בשוק הישראלי.

בסקר שנערך לרגל כנס שנתי על ידי חברת BDI בקרב קבלנים באזורי תל אביב והמרכז, ניתן לראות כי רובם מאמינים שמחירי הדירות יוקפאו בתחילת שנת 2023. כלומר, עליית המחירים שלא פסקה במשך העשור האחרון - תיעצר באופן מוחלט. הדבר עלול לגרום ליציאה של כ-700 קבלנים מהענף, בין היתר בגלל סיבות כלכליות.

משבר הדיור
משבר הדיור | צילום: חדשות 13

הנתונים הללו נחשבים לדרמטיים, במיוחד שמצרפים אליהם ירידה תלולה בהיקף המשכנתאות. סך כלל ההלוואות לצורך דיור שניטלו בחודש אוקטובר השנה עומד על כשישה מיליארד ש"ח, כשמדובר על ירידה של כ-45 אחזים ביחס לחודש ממוצע בשנה האחרונה. למרות שמדובר בתקופת חגים, גם כמשווים את התתונים לנתוני התקופה המקבילה בשנה שעברה, ניתן לראות בבירור האטה בשוק.

השאלה שעולה היא מתי נתונים אלה ישפיעו באופן פרקטי על מחירי הדיור בארץ. כרגע ניתן להבחין בירידה במספר העסקאות ובביקוש, אך עדיין אין הוזלה במחירי הדירות עצמן.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BDI, אמרה: "נתון מאוד לא מעודד לגבי מספר הקבלנים שנגרעו מהענף. לעומת זאת, נתון מעודד לרוכשי הדירות לגבי מדד מחירי הדירות, שיישאר ברמתו הנוכחית גם בשנת 2023".