נטילת מסמכים ובירורים: רשות המסים בעקבות "מובילאיי"

חוקרים של רשות המסים ביקרו בחודשים האחרונים במשרדי החברה שמנהלה, פרופ' אמנון שעשוע, זכה רק לאחרונה בפרס ישראל. החשש המרכזי היה ש"מובילאיי" לא שילמה את מלוא ערך המכס בגין פריטים שונים שייבאה לישראל דרך האוויר – ככל הנראה בהיקף כספי משמעותי

זמן צפייה: 01:50

חוקרים של רשות המסים ביקרו בחודשים האחרונים במשרדים של "מובילאיי" בישראל ונטלו מסמכים במסגרת בדיקה שעליה דווח הערב (שלישי) כנגד החברה. החשש המרכזי היה ש"מובילאיי" לא שילמה את מלוא ערך המכס בגין פריטים שונים שייבאה לישראל דרך האוויר – ככל הנראה בהיקף כספי משמעותי, שהצדיק את נקיטת ההליך מולה.

בביקורת התגלה שהחברה, בניהולו של הפרופ' אמנון שעשוע, אכן לא שילמה לכאורה את מלוא הסכום המגיע לאוצר – אבל לא מתוך כוונה להעלים מיסים, לכן הוצאה לה שומה לתשלום והיא פרעה את החוב. בסופו של דבר התיק נסגר רק שבועות אחדים לפני ההודעה המשמחת שקיבלו ב"מובילאיי" על זכייתו של שעשוע בפרס ישראל – מבלי שנושא המיסים פורסם לפני כן ברבים. אמנון שעשוע עצמו, נדגיש, לא היה חשוד בשום שלב בפרשה.

פרופ' אמנון שעשוע
פרופ' אמנון שעשוע | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

למעשה, באופן עקיף מדובר בבירור מול ענקית ההייטק העולמית "אינטל" שרכשה כזכור את "מובילאיי", אבל הודעה בעניין לא פורסמה למיטב ידיעתנו בבורסה האמריקנית שבה היא נסחרת, ככל הנראה מפני שאין חובת דיווח על המקרה. נזכיר – אמש פרסמו בחדשות 12 ש"מובילאיי" שוקלת לצאת מישראל, באופן חלקי או מלא, ולא ברור עד כמה התקרית מול רשות המיסים משחקת מאחורי הקלעים תפקיד בהתלבטות הזו.

ב"מובילאיי" טוענים: "החברה, שהתבקשה לספק מידע ונתונים, העבירה את כל המידע בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא. בנובמבר 2022 הוצאה שומה לחברה וזו שולמה במלואה".

מרשות המיסים נמסר: "ממצאי הביקורת נבחנו ע"י הייעוץ המשפטי של בית המכס נתב"ג, והוא המליץ על סגירת התיק".