בנק ההשקעות מזהיר: המהפכה המשפטית עלולה לפגוע בדירוג האשראי

תאגיד "ג'יי.פי. מורגן" ניתח בדו"ח רשמי את השפעות המהפכה המשפטית בישראל על הכלכלה. בין היתר, השווה את השינויים המתוכננים למהלך שעשתה פולין והזהיר: "עלול להיות סיכון בטווח הבינוני"

זמן צפייה: 02:12

בנק ההשקעות ג'יי. פי. מורגן פירסם היום (שישי) דו"ח רשמי לפיו עלול להיות סיכון להשקעות בישראל, בעקבות הרפורמה במערכת המשפט. המסמך מתייחס בין היתר לאפשרות של פגיעה בדירוג האשראי של ישראל, נשלח ללקוחות ולמשקיעים ברחבי העולם ומציין בפניהם את עמדתו הרשמית של הבנק בנושא.

"הרפורמה השיפוטית עוררה דאגות לגבי החוסן המוסדי בישראל, ולגבי אקלים ההשקעות במדינה", נכתב בדו"ח. "כל התדרדרות מהותית בחוסן המוסדי עלול להשפיע על תזרימי ההשקעות, אך קשה לצפות כרגע את ההיקף ואת הזמן". עוד נכתב כי "עלול להיות גם סיכון שלילי לדירוג האשראי של ישראל".

שלט של ג'יי. פי. מורגן בפריס
שלט של ג'יי. פי. מורגן בפריס | צילום: רויטרס

הדו"ח אף השווה בין המצב הישראלי לבין המצב בפולין: "השלכה פוטנציאלית עלולה להיות ירידה בדירוג האשראי של ישראל. לאחר הרפורמה המשפטית בפולין, דירוג האשראי של המדינה לפי S&P ירד". עוד הוסיף הבנק כי "השלכה שלילית פוטנציאלית נוספת עלולה להיות על זרימת ההשקעות לישראל, זה עלול להיות סיכון לטווח הבינוני, לדוגמה בתחום הטכנולוגי".

עוד נטען בדו"ח כי "צריך לקחת בחשבון, בהשוואה לתקופות קודמות של סיכון בישראל, שאנחנו מנתחים את הפוטנציאל לתקופה ארוכה וממושכת יותר של אי ודאות מוגברת, ופרמיית סיכון, בהתחשב בהתמקדות במוסדות מקומיים". עוד נטען כי הבנק שומר על עמדה ניטרלית לגבי ערכו של השקל.

ביום ראשון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענות כי הרפורמה המשפטית תרחיק משקיעים מישראל, וטען, על בסיס מסמך לא רשמי שהגיע מתוך החברה, כי בג'יי. פי. מורגן טוענים שמדובר "ברעש", וש"הכלכלה הישראלית חזקה והמוסדות איתנים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לדברים בטוויטר וכתב כי "בשביל להציל את עצמו ממשפט ולסדר לעבריין מורשע משרד ממשלתי נתניהו הורס את הכלכלה. השקעות זרות יברחו, הריביות יעלו. כל ישראלי צריך להיות מודאג ממה שזה יעשה לפרנסה שלו".

נזכיר כי ביום שני הדולר זינק ב-1% עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח, ל-3.47 שקלים. ההערכות הן כי היחלשות השקל שנמשכת כבר כמה ימים, נובעת מחששות המשקיעים הזרים מהמהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין.

במקביל, בעוד שבשווקי המניות בעולם נרשמו עליות מארצות הברית ועד יפן, בישראל מתחילת השנה המשקיעים בהפסדים. מאז שהוצגה התוכנית לשינוי מערכת המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, הבורסות בישראל רשמו ירידה של 0.7-0.5 אחוזים. כלכלנים מעריכים כי ישנו קשר בין הדברים, וטוענים כי "המשקיעים יושבים על הגדר".

בשבוע שעבר נפגש נתניהו עם עשרות אנשי עסקים בכירים בישראל, וטען בפניהם כי הרפורמה המשפטית המתוכננת לא תפגע בכלכלה - אלא תזניק אותה. "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה", אמר להם נתניהו, "הנס הכלכלי הישראלי הוא לא בזכות המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה הישראלית שהיא מהגרועה בעולם המערבי".

בסיום דבריו של נתניהו, מנכ"ל בנק "דיסקונט" אורי לוין, פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד, ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה". לדברי לוין, "אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".