גל ההתייקרויות לא עוצר: מחירי הביצים יזנקו ב-16%

החל מהשבוע הבא יתייקרו תבניות ביצים בכמעט 2 שקלים, בשל מנגנון חדש עליו סוכם כחלק מהרפורמה בענף המטילות. המחירים מושפעים מהתייקרות התשומות ברחבי העולם, בין היתר בשל המלחמה באוקראינה - והמשמעות היא ששרי הממשלה מנועים מלהשפיע ולעצור את ההתייקרות הצפויה

זמן צפייה: 01:24

בשנים האחרונות התרגלנו שבכל פעם שהמנגנון שקובע את עליית המחירים נכנס לתוקף, מתייצבים שר האוצר, שר הכלכלה ולפעמים גם ראש הממשלה, כדי לומר שלא הם חותמים ומאשרים את עליית המחירים. גם הפעם הסיפור לא שונה, כאשר בשבוע הבא, ב-1 בפברואר, יזנקו מחירי הביצים בשיעור חד של 16%, כמעט שני שקלים לתבנית ביצים - ואף אחד לא יוכל לעצור את זה.

התייקרות הביצים היא אוטומטית לפי מנגנון חדש עליו סוכם במהלך רפורמה בענף המטילות, והמשמעות היא שאף שר לא יוכל לסרב ולחסום את עליית המחירים. הזינוק במחירי הביצים הוא בהתאם להתייקרות מחירי התשומות בעולם, כאשר המלחמה בין רוסיה לאוקראינה משפיעה רבות על מחירי הגרעינים שהם מאכל לתרנגולות.

תבניות ביצים בשופרסל דיל ברמת גן: ביצי תנובה ביצי משק טריות, ביצת תנובה סופר טרייה בגודל ענק L,
עלייה של 16%, כמעט 2 שקלים. תבניות ביצים | צילום: רוני שיצר

המנגנון הזה, שמדלג על השרים ולוקח מהם את הכלי של עצירת ההתייקרות, לא חל רק על ביצים. בקרוב מאוד נגיע שוב לשאלה לגבי מחירי החלב, שבספטמבר עלו בכמעט 5 אחוזים וסביר להניח שגם הפעם יתייקרו, כאמור לפי מחירי התשומות. גם את זה אי אפשר יהיה לעצור על פי הרפורמה החדשה.